Abstract:
توجه مشروط والدین یک راهبرد مهم و تأثیرگذار در تربیت فرزندان است در این راهبرد والدین عشق و توجه خود را به شیوة رفتاری فرزندان وابسته میکنند بدین صورت که در توجه مشروط مثبت والدین بیش از حد از رفتار فرزند قدردانی کرده و در توجه مشروط منفی توجه و عشق خود را از فرزندان دریغ میکنند. هدف این مطالعه رواسازی مقیاس توجه مشروط مادر در دانشآموزان شهرستان یزد بود. جامعه مورد مطالعه کلیه دانشآموزان دوره اول دبیرستانهای شهرستان یزد در سال تحصیلی 99-98 بودند. شرکتکنندگان ۳21 نفر از دانشآموزان دختر و پسر بودند (152 دختر و 169 پسر) که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند همه آنها مقیاس توجه مشروط مادر و مقیاس طرد و پذیرش والدین را تکمیل کردند. تحلیل اعتبار، تحلیل عاملی تأییدی و همبستگی سؤال نمره کل برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس توجه مشروط مادر اجرا شد. یافتهها نشان داد مقیاس توجه مشروط از چهار عامل توجه مشروط و مثبت تحصیلی، توجه مشروط و منفی تحصیلی، توجه مشروط و مثبت هیجانی و توجه مشروط و منفی هیجانی اشباع شده است. ضرایب آلفای کرونباخ برای تمام خرده مقیاسها و کل مقیاس در هر دو جنس و کل شرکتکنندگان از نظر روانسنجی، مطلوب بوده و دامنة اکثر همبستگیهای مجموعه مادهها مطلوب بود. نتایج تحلیل عاملی حاکی از برازش مطلوب دادههای مدل بود. بهعلاوه، الگوی ضرایب همبستگی بین خرده مقیاسها و روایی ملاکی همزمان پرسشنامه، با مقیاس طرد و پذیرش والدین بیانگر روایی خوب این مقیاس بود. در نتیجه نسخه فارسی پرسشنامه توجه مشروط مادر در جامعه دانشآموزان از ویژگیهای روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و میتوان آن را بهعنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده کرد
Conditional parental regard is an important and effective strategy in raising children. In this strategy, parents depend their love and regard on their children's behavior in such a way that in positive conditional regard, parents appreciate the child's behavior too much and in conditional regard Negatively deprive their children of attention and love. The aim of this study was to validate the mother conditional regard scale in students of Yazd city. The study population was all middle school students in Yazd city in the academic year of 1398-99. Participants were 321 male and female students who were selected by cluster random sampling. They all completed the Mother Conditional regard Scale and the Parental Exclusion and Acceptance Scale. Validity analysis, confirmatory factor analysis and correlation of the total score question were performed to examine the psychometric properties of the mother conditional regard scale. Findings showed that the conditional regard scale is saturated with four factors: conditional and positive academic regard, conditional and negative academic regard, conditional and positive emotional regard, and conditional and negative emotional regard. Cronbach's alpha coefficients were desirable for all subscales and the whole scale in both sexes and all participants in terms of psychometrics, and the range of most correlations of the material set was desirable. The results of factor analysis indicated good data-model fit. In addition, the pattern of correlation coefficients between the subscales and the simultaneous validity of the questionnaire with the Exclusion and Parental Acceptance Scale showed good validity of this scale. As a result, the Persian version of the Maternal Conditional regard Questionnaire in the student community has acceptable psychometric properties and can be used as a valid tool in psychological research
Machine summary:
يافته ها در زمينه توجه مشروط والدين در حوزه تنظيم هيجانات در کودکان خردسال حاکي از آن است که استفاده والدين از توجه 1- Sigelman & Rider 2- Baumrind 3- Barber 4- Roth, Assor& Niemiec, 5- Rogers 149 مشروط ممکن است به اختلال در رشد حداقل سه مهارت هيجاني خاص شود که اين سه مهارت شامل (الف ) ظرفيت تشخيص احساسات منفي در ديگران ، (ب ) آگاهي از احساسات منفي در خود، و (ج ) پاسخ هاي همدلانه به تجربيات منفي عاطفي ديگران است (روث و همکاران ، ٢٠٠٩).
مقياس به کار رفته در اين پژوهش شامل هشت گويه در عامل مثبت تحصيلي و نه گويه در مورد عامل منفي تحصيلي و هشت گويه درحوزه هيجاني است توسط روث و همکاران (٢٠٠٩) طراحي شده است توجه مشروط يک راهبرد اجتماعي براي ايجاد يا اصلاح نگرش و رفتارهاي کودک است ، که در آن والدين ميزان علاقه و قدرداني خود را به رفتارهاي خاص کودک يا نتايج عملکرد بستگي مي دهند.
در مقابل ، همچنين مي تواند تقويت يا تنبيهي وجود داشته باشد که منحصراً مربوط به رفتار بدون قضاوت درباره ارزش 1- Klin 2- Parental Conditional Regard Scale (PCR) 152 شخص باشد( کامينز و دوک، ١٩٩٩) به عنوان مثال ، کودکان مي توانند گزارش دهند که والدين آنها اغلب در مورد عملکرد خوب مدرسه به آنها بازخورد مثبت مي دهند، بدون اينکه احساس کنند توجه والدين آنها به عملکرد درسي آنها بستگي دارد "اين که شما چنين نمره خوبي کسب کرده ايد ، نشان مي دهد که وضعيت خوبي در درس رياضي داريد" (آسور، کنات ميمان و روث ، ٢٠١٥).