Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مدیریت دانش، نوآوری مدیریت و قابلیتهای پویا با تبیین نقش میانجی مزیت رقابتی پایدار بر عملکرد شرکتها میباشد. این ﭘﮋوﻫﺶ از لحاظ هدف کاربردی و ماهیتی توصیفی-پیمایشی دارد. جامعه آماری پژوهش شرکتهای صادراتی استان تهران است. حجم نمونه با نرمافزار جی-پاور نسخه 1,3، تعداد 244 نفر تعیین شد. ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامه استاندارد با طیف پنج گزینهای لیکرت و شامل 25 گویه بود. 198 پرسشنامه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به صورت آنلاین گردآوری شد (نرخ بازگشت 81%). تجزیه و تحلیلها دادهها در بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی به ترتیب با نرمافزارهای SPSS نسخه26 و Smart PLS نسخه3 صورت پذیرفت. روایی و پایایی پرسشنامه تأیید شد. همچنین تمامی فرضیههای پژوهش به استثنای نقش میانجیگری مزیت رقابتی پایدار در رابطه بین نوآوری مدیریت و عملکرد شرکت در سطح اطمینان 99% تأیید شدند. این مطالعه برای اولین بار تأثیر نوآوری مدیریت در خلق مزیت رقابتی پایدار را بررسی نمود. لذا مطالعه حاضر به عنوان گامی هر چند کوچک با پوشش شکاف تحقیقاتی به توسعه ادبیات مدیریت کمک مینماید. ایجاد و به کارگیری همزمان مدیریت دانش، نوآوری مدیریت و قابلیتهای پویا با خلق مزیت رقابتی پایدار، زمینه لازم برای بهبود عملکرد شرکتهای صادراتی را فراهم میآورد و میتواند به مدیران و سیاستگذاران در درک نحوه بهبود عملکرد شرکتها در محیطهای پویا کمک نماید.
This study investigates the effect of knowledge management, management innovation and dynamic capabilities with sustainable competitive advantage mediating role, on export firms' performance. This study is applied research in objective and it is descriptive-survey in nature. The statistical population of it was Tehran Province export companies. The sample size was calculated using G-Power software version 3.1 244 people. The research measurement tool was a normalized questionnaire five-point Likert scale which included 25 items. 198 questionnaires were collected using simple random sampling method with online survey method (Response Rates 82%). Analyze date was carried out by utilizing SPSS 26 and Smart PLS 3 at descriptive and inferential statistics sections respectively. The validity and reliability of the questionnaires were confirmed. Also, all hypotheses were confirmed at 99% confidence interval except for the mediating role of sustainable competitive advantage in the relationship between management innovation and firm performance. This study investigated management innovation effect on creating sustainable competitive advantage for the first time. Therefore, the current study albeit as a small leap forward, helps to develop the management literature by bridging the research gap. Creating and applying knowledge management, management innovation and dynamic capabilities simultaneously, via creating sustainable competitive advantage, can provide the necessary ground for the significant improvement of export companies' performance and can help managers and policy makers to understand how to improve company performance in dynamic environments.
Machine summary:
همچنين تمامي فرضيه هاي پژوهش به استثناي نقش ميانجيگري مزيت رقابتي پايدار در رابطه بين نوآوري مديريت و عملکرد شرکت در سطح اطمينان ٩٩% تأييد شدند.
بنابراين پژوهش حاضر با هدف پر کردن خلأ مطالعات پيشين به دنبال پاسخ به اين سوال است که مديريت دانش ، نوآوري مديريت و قابليت هاي پويا با تبيين نقش ميانجي مزيت رقابتي پايدار چه تأثيري بر عملکرد شرکت هاي صادراتي دارد؟ مباني نظري و پيشينه پژوهش عبدلي مسينان و همکاران (١٣٩٩) در مطالعه اي تحت عنوان "تاثير نوآوري باز بر مزيت رقابتي با نقش ميانجيگري مديريت دانش " نشان دادند نوآوري باز و مديريت دانش در خلق مزيت رقابتي اثرگذار هستند.
از اين رو، فرضيه هاي هشتم تا دهم پژوهش حاضر مطرح ميگردد: فرضيه ٨: مزيت رقابتي پايدار رابطه بين مديريت دانش و عملکرد شرکت را ميانجي ميکند.
در بخش آزمون هاي پژوهش ، مديريت دانش با نماد (KM)، نوآوري مديريت با نماد (MI)، قابليت هاي پويا با نماد (DC)، مزيت رقابتي پايدار با نماد (SCA) و عملکرد شرکت با نماد (FP) مشخص شده است .
آزمون تحليل ميانجي (به تصویر صفحه رجوع شود) منبع : يافته هاي پژوهش بحث و نتيجه گيري هدف اصلي اين پژوهش ، بررسي تاثير مديريت دانش ، نوآوري مديريت و قابليت هاي پويا بر عملکرد شرکت هاي صادراتي با تبيين نقش ميانجي مزيت رقابتي پايدار بود.
اين درحالي است که اثر معناداري از ميانجيگري مزيت رقابتي پايدار در رابطه بين نوآوري مديريت و عملکرد شرکت وجود نداشت و فرضيه نهم پژوهش تأييد نشد.