Abstract:
مناقشه دربارهٔ نظریه و نظریهپردازی در مدیریت آموزشی چالشی کهن و پابرجاست. با وجود ادعای بسیاری از متخصصان مبنی بر بینرشتهای و تلفیقیبودن حوزه مدیریت آموزشی، کار پیرامون مبانی معرفتی و شناسایی نوع و گونهٔ بینرشتهای در مدیریت آموزشی، که منجر به نظریه معتبر در این حوزه شود، بسیار اندک است. با در نظر گرفتن دو رویکرد کلان تکرشته و بینرشتهای در تولید علم، یکی از ملاحظات نظریهپردازی، توجه به رویکرد بینرشتهای از بعد تنوع گونههای تلفیقی و کارایی متفاوت هر گونه است. این مقاله با رویکرد تحلیلیـ استنتاجی پس از شناسایی و معرفی معیارهای ارزیابی بینرشتهایها در قالب سه گونهٔ چندرشتهای، میانرشتهای و فرارشتهای و با تحلیل یک نمونه نظریه با عنوان «مدرسه به عنوان سیستم اجتماعی» در مدیریت آموزشی، به شناسایی وضعیت کنونی «نظریهپردازی» در مدیریت آموزشی پرداخته سپس روند طبیعی و ناگزیر آن در آینده را تبیین کرده است. یافتهها نشان داد که نظریهپردازی در مطالعات مدیریت آموزشی در وضعیت کنونی در آستانه گذر از رویکرد تکرشتهای و ورود به گونهٔ چندرشتهای از رویکرد بینرشتهای است. در این صورت، تحول در نظریهپردازی با گذر از گونهٔ چندرشتهای بهسوی گونهٔ فرارشتهای قابل پیشبینی خواهد بود.
The debate over theory and theorizing in educational administration has been an old and persistent challenge. Although many experts view the educational administration field as interdisciplinary and integrated, the epistemological foundations and detection of its interdisciplinary nature and classification in education administration that lead to a validation theory in this field has been rarely studied. Considering the single-discipline and interdisciplinary macro approaches in the production of science, an attempt of theorizing actually focuses on the interdisciplinary approach in terms of diversity of integrated types and their diversified performances. Using an analytical-inferential approach, the present study identifies the current condition of "theorizing" in educational administration after identifying and introducing the interdisciplinary evaluation criteria in three forms of multidisciplinary, interdisciplinary and transdisciplinary. And through analyzing a typical theory entitled "school as a social system" in educational administration, its natural and inevitable processes in the future have been investigated. The findings indicate that theorizing in educational administration studies is on the verge of transition from a single-discipline approach to multidisciplinary types. This way, the evolution of theorizing is predictable by diverging from a multidisciplinary to an interdisciplinary type.