Abstract:
پس از به قدرت رسیدن صفویان با ادعای سیادت، نقش سادات و جایگاه سیادت در تاریخ ایران برخلاف ادوار پیشین وارد مرحله جدیدی شد. به این ترتیب دو مفهوم سیادت و سادات در تاریخنگاری دوره صفوی نمود ویژهای پیدا کرد. مسئله اصلی این پژوهش بررسی نقش سادات و جایگاه سیادت در تاریخنگاری عصر صفویه است. میباشد. یافتههای این پژوهش که با روش تاریخی انجام شده، نشان میدهد که منابع تاریخنگارانه آن دوره با تاکید بر سه مقوله نسب بنیانگزار سلسله صفویه، نقش اساسی سادات کیایی در تاسیس صفویه و نقش سادات سهگانه در نبرد چالدران، به مفهوم سیادت توجه ویژهای داشتند. توجه غالب منابع تاریخی به این سه مقوله با تاکید بر کنشگری سادات در رویدادهای دوره صفوی و توجه سادات به تاریخنگاری نشانگر تحول جایگاه سیادت و نقش گروه اجتماعی سادات در ایجاد یک گفتمان غالب در تاریخنگاری عصر صفوی است.
By the rise of the Safavid government with the claim of Siyada, the role of Sadat and the position of Siyada in the history of Iran on the contrary to previous periods, entered a new stage. Thus, the two concepts of Sadat and Siyada in the historiography of the Safavid period became special. The main issue of this research is considering the role of Sadat and the position of Siyada in the historiography of the Safavid period. Findings of this research which has been done by historical method indicate that historiographical sources of that period by emphasizing three categories of founder attribution of Safavid dynasty, the main role of Karkiya Sadat in the establishment of the Safavid government, and the role of the triad Sadat in the Battle of Chaldoran paid especial attention to the concept of Siyada. The predominant attention of historical sources to these three categories emphasizing Sadat's actions in the events of the Safavid period and Sadat's attention to the historiography indicates the changes of the Siyada position and the role of Sadat's social group in creating a dominant discourse in the historiography of the Safavid period.