Abstract:
از زمانیکه برایان مکهیل در تفکیک رمان مدرن از رمان پسامدرن بر عنصر غالب معرفتشناسانه و هستیشناسانه تأکید ورزید، موضوع عنصر غالب در بیشتر پژوهشهای مربوط به آثار پسامدرن مورد توجه قرار گرفت. مکهیل معتقد بود که در رمانهای مدرن عنصر غالب مسائل معرفتشناسانه است؛ درحالیکه رمانهای پستمدرن به موضوعات هستیشناسانه اهمیت بیشتری میدهند. معرفتشناسی بخشی از دانش فلسفی است که در طی سه قرن اخیر اهمیت ویژهای یافته است و موضوع آن بررسی مسئله شناخت و ویژگیهای آن است. مکهیل اعتقاد داشت که رمانهای مدرن هم در محتوا و هم در ساختار به پرسشهایی میپردازند که حول مسئله شناخت میچرخند. پرسشهایی نظیر اینکه شناخت چگونه حاصل میشود؟ محدوده آگاهی کجاست؟ معرفت چه ساختاری دارد؟ و مواردی از ایندست. رمان «گفتگوی جادوگر بزرگ با ملکه جزیره رنگها» شرح وقایع یکروز از زندگی نوجوانی به نام رهی است که مهمان خانوادهای میشود که فرزند خود را از دست داده است. نویسنده در این اثر هم در محتوا و هم در ساختار موضوع شناخت را دستمایه روایتگری قرار داده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی به بررسی عنصر غالب معرفتشناسانه در این رمان پرداخته است. نتایج نشان میدهد که خانیان در این اثر با استفاده از رویکردهایی همچون چیستی و کارکرد نشانههای زبانی در امر آگاهی، مسئله نیتمندی و موضوع پویش در آگاهی به بررسی ویژگیها، شرایط و گستره شناخت پرداخته است.
McHale believed that in modern novels the dominant element is epistemological issues; Postmodern novels, on the other hand, pay more attention to ontological issues. Epistemology is a part of philosophical knowledge that has gained special importance during the last three centuries and its subject is the study of the issue of cognition and its characteristics. McHale believed that modern novels address questions in both content and structure that revolve around the issue of cognition. Questions such as how is cognition achieved? Where is the scope of awareness? What is the structure of knowledge? And things like that. The novel "The Great Magicianchr('39')s Conversation with the Queen of the Colorful Islands" tells the story of a day in the life of a teenager named Rahi who becomes a guest of a family that has lost its child. In this work, the author has made the subject of cognition the subject of narration both in content and structure. The present study has used a descriptive-analytical method to study the dominant epistemological element in this novel. The results show that in this work, Khanian has examined the characteristics, conditions and scope of cognition by using approaches such as what and the function of linguistic signs in the matter of consciousness, the issue of intentionality and the subject of dynamics in consciousness.