Abstract:
آزادی بهعنوان یک حق طبیعی برای انسان دارای معانی گوناگونی است که میتوان از آزادی عقیده و آزادی بیان بهعنوان نمونههایی از آن یاد کرد. پیرامون وجود آزادی بیان اندیشمندان به دو گروه موافقان و مخالفان تقسیم میشوند که موافقان نیز یا مطلقا با آزادی بیان موافقند و یا این آزادی را مشروط میدانند. در اسلام مبحث آزادی مورد مداقّه قرار گرفته است. وجود آیات، روایات و سیره معصومین در بطن اسلام گواه این مدعاست. همچنین آزادی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان مغفول نمانده است بهگونهای که کنکاش در آثار آنها بیانگر این مطلب است که ایشان آزادی بیان را یک پیشفرض اساسی در اسلام میدانند. در قانون جمهوری اسلامی ایران نیز هیچکس را نمیتوان بهصرف داشتن عقیدهای مورد تعرض و مواخذه قرار داد اما این اصل در مورد ترویج عقاید خاص، ساکت است. گرچه عقلا و قانونا میتوان اذعان نمود که آزادی بیان نباید با مبانی اسلام یا حقوق عمومی در تضاد باشد. حفظ کتب ضلال یکی از مصادیق آزادی محسوب میشود، عدهای آن را جایز و افرادی نیز آن را حرام میدانند که در این مقاله سعی شده است بهاختصار بازتاب اندیشه موافقان و مخالفان بررسی شود.
Machine summary:
حفظ کتب ضلال یکی از مصادیق آزادی محسوب میشود، عدهای آن را جایز و افرادی نیز آن را حرام میدانند که در این مقاله سعی شده است بهاختصار بازتاب اندیشه موافقان و مخالفان بررسی شود.
Donnelly, 2016: 5)) چهار) آزادی بیان ملازم با عدم خشونت و تبعیض از آنجا که هر انسانی حق آزادی اندیشه ، وجدان و مذهب دارد و به این وسیله از عقیده خود محافظت می کند و همین اصل موجب میشود بدون تبعیض از حقوق مساوی با دیگران برخوردار گردد، سخنرانی های مذهبی در صورتی که موجب تحریک خشونت یا تبعیض نگردد مانعی ندارد.
Donnelly, 2016: 5)) چهار) آزادی بیان ملازم با عدم خشونت و تبعیض از آنجا که هر انسانی حق آزادی اندیشه ، وجدان و مذهب دارد و به این وسیله از عقیده خود محافظت می کند و همین اصل موجب میشود بدون تبعیض از حقوق مساوی با دیگران برخوردار گردد، سخنرانی های مذهبی در صورتی که موجب تحریک خشونت یا تبعیض نگردد مانعی ندارد.
امام خمینی (ره)نیز در بیانات خود اسلام را بیش از هر دین و مسلکی، طرفدار آزادی اقلیت های مذهبی میداند و معتقد است آن ها از همه حقوق طبیعی که خداوند برای انسانها قرار داده، بهره مند هستند.
امام خمینی (ره)نیز در بیانات خود اسلام را بیش از هر دین و مسلکی، طرفدار آزادی اقلیت های مذهبی میداند و معتقد است آن ها از همه حقوق طبیعی که خداوند برای انسانها قرار داده، بهره مند هستند.
Thinking Styles and modes of Thinking: implications for education and research Journal of Psychol 2002 May 136 (3): 27- Zhang , li-fang.