Abstract:
در طول چند دهه گذشته کسب مزیت هزینهای به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها مطرح میباشد. کسب مزیت هزینهای به عوامل مختلف از جمله یادگیری وابسته است. منظور از یادگیری کاهش هزینه متوسط در طی زمان همراه با افزایش تولید تراکمی است و یادگیری ضمن انجام کار با کاهش هزینههای تولید به ایجاد مزیت رقابتی منجر میشود. صنایع شیمیایی به علت ارزش افزوده بالا، تنوع محصولات و اشتغالزایی نقش مؤثری در اقتصاد کشور دارد، لذا هدف اصلی این مقاله ارزیابی یادگیری در صنایع شیمیایی ایران در سطح کدهای ISIC چهاررقمی با استفاده از دادههای تابلویی طی دوره زمانی 1390 تا 1394 است. برای این منظور منحنی یادگیری با فرض بازدهی ثابت نسبت به مقیاس، با استفاده از تکنیک دادههای تابلویی تخمین زدهشد. نتایج حاصل از این مطالعه دلالت بر این دارد که یادگیری ضمن انجام کار در صنایع شیمیایی ایران محقق شدهاست و شیب منحنی یادگیری یعنی اثر یادگیری، در صنایع شیمیایی ایران مطابق انتظار منفی و برابر 86/. است. علاوه بر این، نتایج بیانکننده این هست که اثر یادگیری در زیر بخشهای صنایع شیمیایی ایران متفاوت است ولی در بخش عمدهای از صنایع مورد بررسی، نزدیک به متوسط اثر یادگیری قرار دارد.
Knowledge development and accumulation are important sources of economic growth and development and Learning is one of the effective factors in the development and accumulation of knowledge. Learning reduces the average cost over time along with increasing cumulative production. The chemical industry plays an important role in the country's economy due to its high value added, product diversity and employment. The objective of this study is to analyze learning by doing in Iran's chemical industry at the level of four-digit ISIC codes using panel data during the period 2011 to 2015. For this purpose, the learning curve was estimated using the panel data technique, assuming a constant return to scale. The finding indicate that learning has been achieved in Iran's chemical industry and the slope of the learning curve, ie the effect of learning in all sub-sectors of Iran's industry, as expected, is negative and equal to 0/86. The results indicate that the learning effect is different in the sub-sectors of Iran's chemical industry, but it is close to the average learning intensity.
Machine summary:
(Boldrin & Scheinkman, 1988) در زمینه یادگیری و تخمین منحنی یادگیری مطالعـات متعـددی در کشـورهای صـنعتی انجام گرفته است ، اما تخمین منحنی یـادگیری بـا ملاحظـه صـرفه هـای مقیـاس ، در اقتصـاد وابسته به نفت و صنایع شیمیایی ایران رویکرد نوینی است کـه ایـن تحقیـق بـه آن پرداختـه شده است .
برخی اقتصاددانان معتقدند یادگیری ضمن انجام کار، اثر خارجی انباشت سـرمایه انسـانی و محصول فرعی کاربرد نیرویکار و سرمایه در فرآیندهای تولید جدید اسـت کـه منجـر بـه توسعه سرمایه انسانی و درنتیجه افزایش بهره وری میشود مانند داتون و تومـاس ( & Dutton ١٩٨٤ ,Thomas)، لوکاس (١٩٨٨ ,Lucas)، یانگ (١٩٩١).
تغییر فنی برون زا یکی از موتورهای رشـد پایـدار (طبـق مدل های سـولو (١٩٥٦,Solow)، دیامونـد (١٩٦٥,Diamound)، شـل (١٩٦٧,Shell) و یـادگیری ضمن انجام کار که از آن به عنوان اثر خارجی مثبت (positive externalities) یاد مـیشـود نیز موتور دیگر رشد است (طبق مدل هـای اررو (١٩٦٢,Arrow)، رومـر (١٩٨٦١٩٨٨,Romer)).
بررسی اقتصادهای شرق آسیا نشـان دهنـده این است که در شرایط باز بـودن تجـاری، کشـور بـا واردات کالاهـای سـرمایه ای ارزان تـر منافعی کسب میکند که باعث افزایش سرمایه گـذاری، تولیـدسـرانه هـر کـارگر و یـادگیری ضمن انجام کار میشود (٢٠٠٢ ,Goh and Olivier).
در ایـن مطالعـه از مدل خط مستقیم برای مطالعه منحنی یادگیری استفاده شده و نتایج بیان کننده این اسـت کـه رابطه مستقیم بین ضریب مهارت نیروی کار و منحنیهای یادگیری وجود دارد.
Learning by doing, export subsidies and industry growth, Journal of international Economics, 104(2), 297-323.