Abstract:
ادب فارسی ایران دراوایل قرن بیستم، به رمانتیسم روی آورد. این امر از رمانتیک های فرانسوی و مساعد بودن فضای فکری و اجتماعی ایران که برای رشد چنین روحیاتی آماده بود تأثیرپذیرفته است و می توان آن را در مجموعۀ اشعار نیما و پیروان او و برخی از شاعران سنت گرا مشاهده کرد. سیاوش کسرایی از شاعران توانای معاصر است که غالب اشعار او از اصول حاکم بر مکتب رمانتیسم پیروی می کند.دراین پژوهش که به روش توصیفی و تحلیل محتوا انجام گرفته است اصول و رویکردهای محتوایی رمانتیسم اجتماعی و همچنین مهمترین جریان شعری جامعهگرای انقلابی، در شعر کسرایی مورد نقد و تحلیل قرار گرفت. عمده ترین نمودهای رمانتیسم اجتماعی درشعرسیاوش کسرایی عبارتند از: دلبستگی آرمانی به انقلاب و آزادی، همدردی با محرومان ورنج هایشان ،امید به افق روشن وآیندۀ آرمانی، میهن دوستی و ناسیونالیسم و توجه به شکوه از دست رفتۀایران،جستجوی قهرمان رمانتیک و ستایش آن. ناسیونالیسم،اصولاً یک ایدئولوژی رمانتیک است و با این وصف سیاوش کسرایی رامی توان ازشاخص ترین نمایندگان شعرنوآرمانگرای ملی - سیاسی و انقلابی- دهه های سی و چهل به شمارآورد.
Abstract Persian literature turned to romanticism in the early twentith century. This has been affected by French romantic works and fotunate intellectual and social atmosphere that prepared conditions for such a mood. Also, this can be seen in Nima's poetry and his followers as well as some of the traditionalist poets. Siyavash Kasraei is one of the contemporary capable poets whose most poems obey the principles of romanticism school. In this study that is done in a descriptive and content analysis method, social romanticism principles, content approaches, and the most important revolutionary socialist poetic stream in Kasraei's poetry has been analysed and criticized. The romanticism of Rezakhan's era was basically a social romanticism. The authors in this study found that the main representations of social romanticism in Kasraei's poetry include: idealistic attachment in freedom and revolution, hope of bright horizon and realistic future, sympathy with the poor and their sufferings, patriotism and nationalism and focusing on the gone glory of Iran, looking for a romantic hero and admiring him/her. Accordingly, Kasraei can be considered as one of the most brilliant representatives of realistic national-political and revolutionary modern poetry of the 1950s and 1960s in Iran.
Machine summary:
هدف از اين پژوهش به دست آوردن ديد و نگرشي نـو نسـبت بـه سـروده هاي ايـن شاعر معاصر و بررسي عناصر و اصول مکتب رمانتيسيسـم اجتمـاعي در شـعر اوسـت و تلاش ميشود تا بدين پرسش ها پاسخ داده شود: عناصر و مؤلفه هاي مکتب رمانتيسيسم اجتماعي در شعر کسـرايي بـه چـه شـکلي انعکاس يافته است ؟ کدام يـک از مؤلفـه هاي رمانتيسيسـم اجتمـاعي در سـروده هاي ايـن شـاعر نمـود بيشتري دارد؟ ١-٤-پيشينه ي پژوهش تاکنون پژوهشي که به طور مستقل به بررسي و تحليل رمانتيسيسـم اجتمـاعي در اشعار سياوش کسرايي بپردازد، انجـام نپذيرفته اسـت و ايـن پـژوهش بـه نوبـه ي خـود ميتوانـد اولـين پـژوهش در ايـن راسـتا تلقـي گـردد.
هرچنـد پژوهشـي در زمينـه ي رمانتيسيسم در شعر کسرايي و پژوهش هاي مستقل در مباني مکتـب رمانتيسيسـم در آثار شاعران ديگر انجام شده است ، نويسندگان اين مقاله در اين پژوهش به طـور خـاص به واکاوي مؤلفه هاي رمانتيسيسم اجتمـاعي در اشـعار سـياوش کسـرايي پرداخته انـد.
سياوش کسرايي نيز ازجمله شاعراني است که آثار ابتدايي او، جنبه هاي عاشقانه و فـردي دارد؛ اما در اثر تغييـرات سياسـي ـ اجتمـاعي، بيـنش و نگـرش او نسـبت بـه مسـائل اجتماعي متحول شد و به رمانتيسيسم اجتماعي، تغيير رويه داد و بـه جـاي توجـه بـه فرد، جامعه و انسان ، مورد نظر او قرار گرفت .
يکي ديگر از مؤلفه هاي رمانتيسيسم اجتماعي در شعر کسرايي، مرگ انديشي است کـه آن بيشتر به حالت هاي رنج آور در شخصيت رمانتيک ها و قهرمانان اطلاق ميشود.