Abstract:
< p>چکیده: بنیاد داستان بر تخیل استوار است؛ از این رو حتی آنگاه که رونگاشتی است از واقعیت عینی نیز، همین که از صافی ذهن نویسنده می گذرد، از واقعیت فاصله می گیرد. در فرآیند فاصله گیری از اصل واقعیت، درجاتی وجود دارد که متن را به حوزه های متفاوتی از انواع فراواقعی می کشاند؛ به نحوی که یا داستان را وارد حوزه ی تخیلی و فانتزی نموده و یا جلوههایی از فراواقعیت را در داستان منعکس می نماید. در این میان داستان های فانتستیک در مرز واقعیت و تخیل قرار دارند و به گونهای واقعیت و خیال را ترکیب می سازند که تشخیص امر واقعی و غیرواقعی در داستان به سادگی امکانپذیر نیست. فانتستیک به نوبه ی خود انواع متفاوتی از داستان ها در سبک های گوناگون را در بر می گیرد که داستان های سوررئال از جمله ی آن است. در این پژوهش ضمن تشریح ویژگی های متعدد انواع داستان های فراواقعی و تبیین ویژگی های مختص فانتستیک و سوررئال در میان انواع فراواقعی، همچنین با مراجعه به دیدگاه های متعدد ارائه شده در این خصوص و اشاره به برخی از متون روایی مرتبط، نشان داده می شود که داستان سوررئالیستی چگونه از دیگر داستان ها و روایت های فراواقعی، به ویژه فانتستیک متمایز می شود و ناخودآگاه محوری با عنوان اصلی ترین تفاوت رمزگان امر فراواقعی در داستان های سوررئال و سایر انواع داستان های فانتستیک مشخص می گردد. واژههای کلیدی: واقعیت، تخیل، فراواقعیت، فانتستیک، داستانهای سوررئالیست
Abstract: The foundation of the story is based on imagination, even when it is a transcript of objective reality as it passes through the filter of the author''''''''s mind, it departs from reality. In the process of diverging from the principle of reality, there are some degrees that pulling the text into different domains of the supernatural. This can bring the story into the realm of all kinds of fantasy and fantasy stories or reflect unreality in the story. In the meantime Fantastic stories are on the border of reality and imagination and they combine reality and fantasy in which it is not easy to distinguish between the real and the unreal. The fantasy itself encompasses different types of stories in different styles, which also includes surreal stories. In this research, while describing the many features of various types of supernatural stories, and explaining the fantastical and surreal peculiarities among the various types of supernatural fictions and the pivotal unconscious is identified as the main difference of the supernatural codes in surreal stories and other types of fantasy stories. Key words: Reality, Imagination, Supernatural, Fantastic, Surrealist fictions.
Machine summary:
پژوهش و ترجمـه از نظريات پـايـه اي پيرامون گونـه هـاي فراواقعي نيز تـدوين گرديـده اســـت ؛ ترجمـه هـايي همچون «از غريـب تـا شـــگفـت » تزوتـان تودوروف (١٣٨٣)، ترجمـه ي انوشـــيروان گنجيپور؛ «درآمـدي بر شـگرف از ديدگاه فرويد» (١٩١٩) گردآوري و ترجمه ي ابوالفضـل حري و «رئاليسـم فانتسـتيک » (١٣٨٥) رزمري جکسون ترجمه ي غلامرضا صراف ؛ همچنين مقالات زيادي که ويژگيهاي يک گونه ي فراواقعي را در آثار مختلف بررسـي و تحليل نموده اند؛ مانند «بوف کور و شـازده احتجاب ، دو رمان سـوررئاليسـت » (١٣٨٧) از مهوش قويمي و يـا «شـــيوه هـاي انعکـاس ســـوررئـاليســـم در رمـان هـاي معـاصـــر و تفـاوت هـا و شـباهت هاي آن با مباني غربياش » (١٣٩٥) نوشـته ي دکتر محسـن ذوالفقاري و ديگران .
طبقه بندي انواع داستان فراواقعي و زيرمجموعه هاي آن (٣) ٢-٣- وجوه تشابه و تمايز امر فانتستيک و امر سوررئال همان گونه که مقوله ي فانتسـتيک در ارتباط مسـتقيم با هسـته ي واقعيت قرار دارد و مرزهاي آن را پشـت سـر نميگذارد و مرز ميان عينيت و ذهنيت در آن ، رنگ باخته اسـت ، داسـتان سـوررئال نيز پا را از چرخه ي واقعيت چه به صـورت عيني و چه ذهني بيرون نميگذارد و عليرغم فاصـله گيري از واقعيت از محدوده ي آن خارج نميشود.