Abstract:
هدف مقایسه اثربخشی روش های سنتی و آموزش ورزش والیبال بر شایستگی و آمادگی جسمانی دانش آموزان پسر کلاس هشتم بود، و به صورت نیمه تجربی انجام شد. 36 دانش آموز به صورت در دسترس انتخاب و به دو گروه 18 نفره سنتی و آموزش ورزش جهت فراگیری بازی والیبال تقسیم شدند و به مدت دوازده جلسه آموزش داده شدند. جهت جمع آوری داده ها ازآزمون های 15 بخشی مرتبط با مهارتهای اساسی والیبال و آزمون های آمادگی جسمانی در مراحل پیش و پس آزمون استفاده شد. نتایج نشان داد روش آموزش ورزش سبب افزایش سطح شایستگی و آمادگی جسمانی دانش آموزان به شکل معناداری نسبت به گروه سنتی در فراگیری مهارت والیبال و آمادگی جسمانی شده است. به نظر می رسد مشارکت فعال دانش آموزان ، برگزاری جلسات کلاس به شکل مسابقه ای و فعال بودن در تمام دقایق کلاس و عدم استراحت مطلق سبب این برتری شده باشد.
Machine summary:
تحقيق حاضر با به کار گيري روش آموزش ورزش به صورت نويني که تاکنون در مدارس ايران سابقه نداشته است به دنبال نيل به اهداف عاليه کلاس هاي تربيت بدني در راستاي سطح جهاني اهم از توجه به نکاتي همچون کار تيمي از آغاز تا پايان تدريس ، انتخاب سازماندهي دانش آموزان با توجه به اهداف تدريس ، در نظر گرفتن ويژگي هاي فردي در سازماندهي ، توجه به مراحل آمادگي جسماني دانش آموزن ، چگونگي انتقال مفاهيم آموزشي و دانش ؛ با توجه به پايه ي تحصيلي و درک دانش آموزان ، استفاده بهينه از وسايل آموزشي و کمک آموزشي ، چگونگي جلب مشارکت دانش آموزان در روند ياد د هي و يادگيري ، تطبيق اهداف درس با اهداف تربيت بدني ، انتخاب تدابير لازم جهت تسلط بر کلاس در کليه مراحل به کمک خود دانش آموزان ، برقراري ارتباط کلامي و غير کلامي بهينه با دانش آموزان ، انتخاب شيوه ي مناسب در حفظ شادابي و نشاط دانش آموزان ، زمان بندي فعاليت هاي پيش بيني شده در مراحل مختلف طرح درس ، انتخاب شيوه هاي مناسب جهت همکاري و تعا مل بين دانش آموزان ، توجه به جمع بندي و تاکيد بر موارد و نکات مهم هدف آموزشي ، توجه به ارزشيابي مستمر دانش آموزان ، تعيين تکليف براي تمرين هاي تحقق اهداف آموزشي در اوقات فراغت ، و جلب مشارکت دانش آموزان در جمع آوري و حفظ وسايل ورزشي است .