Abstract:
هدف از این پژوهش اجرای ارزیابی سرفصل دروس دوره دکترای مدیریت ورزشی از دیدگاه استادان و دانشجویان با توجه به عناصر ده گانه اکر به منظور تلاش برای بهبود و ارتقای کیفیت آن بود.روش تحقیق مورد استفاده از لحاظ هدف تحقیق کاربردی و از لحاظ نحوه گرد آوری داده ها توصیفی – پیمایشی است . جامعه آماری مورد مطالعه شامل دانشجویان دوره دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه های ایران (45نفر ) و اعضای هیأت علمی و استادان (25 نفر ) بوده است . ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که سؤالات آن بر مبنای مؤلفه های تی تک نمونه ای و آزمون فرید من و تحلیل واریانس چند متغیره است . کیفیت درونی سرفصل دروس رشته مدیریت ورزشی در سطح نامطلوب ارزیابی شد، به طوری که از دیدگاه اساتید عناطر منطق یا چرایی و عنصر مکان مناسب بودندو عناصر هدف ، محتوا، فعالیت های یادگیری ، روش های تدریس ،مواد و منابع ، گروه بندی ، زمان و ارزشیابی نا مناسب و از دیدگاه دانشجویان نیز عناصر منطق یا چرایی ، هدف ، فعالیت های یادگیری ، گروه بندی ، مکان ، زمان و ارزشیابی در حد متوسط و عناصر محتوا ، روش های تدریس و مواد و منابع هم نامناسب بودند . همچنین واحدهای درسی رشته مدیریت ورزشی نیز متناسب ارزیابی شد ، به طوری که واحد درسی بازاریابی ورزشی دارای کیفیت بهتر و در اولویت اول و نیز واحد درسی مسائل اخلاقی در مدیریت ورزشی دارای کیفیت پایین تر و در انتهای اولویت واقع شد .
Machine summary:
کيفيت دروني سرفصل دروس رشته مديريت ورزشي در سطح نا مطلوب ارزيابي شد، به طوري که از ديدگاه اساتيد عناصر منطق يا چرايي و عنصر مکان مناسب بودندو عناصر هدف ، محتوا، فعاليت هاي يادگيري، روش هاي تدريس ، مواد و منابع ، گروه بندي ، زمان و ارزشيابي نا مناسب و از ديدگاه دانشجويان نيز عناصر منطق يا چرايي، هدف ، فعاليت هاي يادگيري، گروه بندي ، مکان ، زمان و ارزشيابي در حد متوسط و عناصر محتوا، روش هاي تدريس و مواد و منابع هم نامناسب بودند.
جدول ١- شاخص هاي آمارتوصيفي براي متغيرکيفيت دروني برنامه درسي دکتري مديريت ورزشي انحراف خطاي متغير تعداد ميانگين استاندارد استاندارد استاد 16 0/08442 0/33766 2/5974 کيفيت دروني دانشجو 34 0/10784 0/62670 2/7157 همچنين جدول ٢ نشان ميدهد t به دست آمده از ديدگاه اساتيد ٤/٧٦٩- و از ديدگاه دانشجويان ٢/٦٤٥- بود که با توجه به اين که از مقدار بحرانيt(١٩٦) کوچک تر بودند، بنابراين کيفيت دروني برنامه درسي دوره دکتراي مديريت ورزشي در حد نا مطلوب ارزيابي شد.
جدول ٦- اولويت بندي کيفيت واحدهاي درسي رديف متغير رتبه بندي درجه اهميت 1 مديريت مالي درورزش 3/62 ششم 2 بازاريابي ورزشي 4/58 اول 3 گردشگري ورزشي 4/13 سوم 4 مسائل اخلاقي درمديريت ورزشي 3/54 هفتم 5 مديريت پيشرفته درورزش 3/73 پنجم 6 مديريت منابع انساني درورزش 3/89 چهارم 7 سميناردرمديريت ورزشي 4/51 دوم خي دو درجه آزادي سطح معنا داري 0/002 6 15/792 نتيجه گيري نتايج حاصل از ارزيابي کيفيت دروني برنامۀ درسي با توجه به عناصر ده گانه اکر نشان داد که عنصر منطق يا چرايي برنامۀ درسي دوره دکتراي مديريت ورزشي از ديدگاه اساتيد داراي کيفيت مطلوب و از ديدگاه دانشجويان متوسط ارزيابي شده بود.