Abstract:
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل اثر اهرمسازی برند در شهرت برند و استفاده مجدد مشتری و ارتقاء جایگاه استراتژیک باشگاههای ورزشی انجام گردید. روش این پژوهش توصیفی بصورت علی بود که به روش پیمایشی انجام شد. با توجه نامشخص بودن جامعه آماری سقف نمونه آماری برای پژوهش های کمی 384 نفر در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری این تحقیق، تصادفی طبقهای نواحی شهر اصفهان انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این تحقیق پرسشنامه های استاندارد بود. این پرسشنامه ها که براساس اهداف تحقیق تنظیم گردید؛ در بخش های پرسشنامه های اهرم سازی برند، شهرت برند، استفاده مجدد مشتری و ارتقاء جایگاه استراتژیک برند بود. پس از انجام یک مطالعه مقدماتی و تعیین واریانس سؤالات؛ از طریق ضریب آلفای کرونباخ، ضریب پایایی پرسشنامههای اهرم سازی برند 75/0، شهرت برند 79/0، استفاده مجدد مشتریان 94/0 و ارتقاء جایگاه استراتژیک برند 75/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل یافتههای این تحقیق از آزمون معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که مقدار برآورد تاثیر اهرمسازی برند بر شهرت برند، استفاده مجدد مشتریان و ارتقاء جایگاه استراتژیک برند باشگاههای خصوصی به ترتیب34/0، 17/0 و 91/0 بود. مقدار برآورد تاثیر شهرت برند بر استفاده مجدد و ارتقاء جایگاه استراتژیک مشتریان باشگاههای خصوصی به ترتیب00/1 و 43/0 بود. از این رو می توان اذعان نمود بهتر است مدیران باشگاه ها با توجه به توانمندی های باشگاه های خود در جایدهی و ارتقاء برند خود یک ارزش ویژه خاص را معرفی نمایند.
The aim of this study was to design a model of brand leverage effect on
brand reputation and customer reuse and promotion of the strategic position
of sport clubs. The method of this study was descriptive causal, which was
conducted by survey method. Regarding the uncertainty of the statistical
population, the statistical sample was considered to be 384 subjects for
quantitative research. Sampling method was stratified random for Isfahan city
districts. Standard questionnaires were used in this study (brand reputation,
customer reuse and promotion of brand strategic position) which were set up
based on the research objectives. In addition, the brand leverage
questionnaire was researcher-made and consisted of components of science,
knowledge and experience. In a pilot study, the variance of items was
determined and Cronbach's alpha coefficient was used to determine the
reliability coefficient of the questionnaires: brand leverage = 0.75, brand
reputation = 0.79, customer reuse = 0.94, and promotion of brand strategic
position = 0.75. To analyze the findings of this study, structural equations
modeling was used. The results showed that the estimated values of the effect
of brand leverage on brand reputation, customer reuse and promotion of
brand strategic position in private clubs were 0.34, 0.17 and 0.91,
respectively. Estimated values of the effect of brand reputation on reuse and
promotion of strategic position of private club customers were 1.00 and 0.43,
respectively. Therefore, it can be admitted that it is better for club managers
to introduce a special value when promoting their brand regarding their clubs
ability.
Machine summary:
نتايج تحقيق نشان داد که مقدار برآورد تاثير اهرم سازي برند بر شهرت برند، استفاده مجدد مشتريان و ارتقاء جايگاه استراتژيک برند باشگاه هاي خصوصي به ترتيب ٠/٣٤، ٠/١٧ و ٠/٩١ بود.
com To Design a Model of the Effect of Brand Leverage on Brand Reputation and Customer Reuse and Promotion of Strategic Position of Sport Clubs Bonakdarchian, N.
A) Abstract The aim of this study was to design a model of brand leverage effect on brand reputation and customer reuse and promotion of the strategic position of sport clubs.
Estimated values of the effect of brand reputation on reuse and promotion of strategic position of private club customers were 1.
بنابراين با توجه به موارد ياد شده و مطالعات صورت گرفته ، محقق به دنبال پاسخ اين سوال است که آيا مدل اثر اهرم سازي برند در شهرت برند و استفاده مجدد مشتري و ارتقاء جايگاه استراتژيک باشگاه هاي خصوصي از برازش مناسبي برخوردار است ؟ روش شناسي پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردي و به لحاظ روش از نوع همبستگي ميباشد.
در اين تحقيق نيز محقق اهرم سازي برند (علم و آگاهي و تجربه )، شهرت برند (سابقه ، ادعاها و مشتريان )، استفاده مجدد مشتري (نياز به منحصر به فرد بودن ، ارزش عملکردي، ارزش اجتماعي، ارزش عاطفي و گرايش محصول ) و ارتقاء جايگاه استراتژيک برند (اعتماد و وفاداري، کيفيت و کميت خدمات ، رويکرد اجتماعي و ارتباطي، شهرت و تبليغات و قيمت ) را به همان شکل و بدون مداخله ، از ديدگاه مشتريان باشگاه هاي خصوصي مطالعه ميکند.