Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه مسئولیت اجتماعی با وجهه و هویت تیم ملی ایران بودروششناسی: روش تحقیق توصیفی به روش همبستگی میباشد که با توجه به نرمال بودن داده-ها از روش رگرسیون گام به گام استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر مسئولین فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، معاونت حرفهای و قهرمانی وزارت ورزش و رسانههای مکتوب و مجازی حوزهی ورزش انتخاب شد. نمونه آماری تحقیق حاضر 77 نفر بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان می دهد مولفههای اخلاقی، قانونی و اقتصادی بیشترین رابطه را با وجهه تیم ملی دارند و رابطه کمتری را با هویت تیم دارد از بین مولفههای مسئولیت اجتماعی به ترتیب مسئولیت اخلاقی، اقتصادی و قانونی بیشترین رابطه را با وجههی تیم ملی دارند. در گام اول مسئولیت اخلاقی 72 درصد از واریانس وجهه تیم ملی را تبیین میکند. در گام دوم مسئولیت اخلاقی و اقتصادی درمجموع 83 درصد از واریانس وجهه تیم ملی را تبیین کردند. در گام سوم مسئولیت اخلاقی، اقتصادی و قانونی درمجموع 84 درصد از واریانس وجهه تیم ملی را تبیین کردند. همچنین مولفههای مسئولیت اجتماعی با هویت رابطه پیش بینی کننده ای یافت نشد.نتیجهگیری: مسئولین فدراسیون فوتبال به منظور تقویت وجهه و هویت تیم ملی با بهره گیری از مسئولیت اجتماعی میتوانند اولویت اقدامات خود را به ترتیب به مولفههای اخلاقی، اقتصادی و قانونی اختصاص دهند.
The aim of this study was to determine the relationship between social responsibility image and the identity of the national team of Iran. The research method is descriptive and correlation of data with respect to the normal regression was used. Statistic population was selected from the president of football federations, league organization, the deputy of professional and championship of the ministry of sports and actual and virtual media in the field of sports. A sample of 77 subject were selected by available sampling . The research tool was a questionnaire and Cheng-Wook (2012) social responsibility questionnaires, Winters & Graf team image questionnaire (1996) and Gunner & Swanson team identity questionnaire (2002) were used. Results showed that the components of the ethical, legal and economic relationship with the most prestige of the national team and team identity is less than the social responsibility component of the moral, economic and legal relationship in the most prestige-in national team. The first step is a moral responsibility to explain 72% of the variance image of the national team. In the second step, moral and economic responsibility for a total of 83% of the variance explained the image of the national team and in the third step, moral, economic and legal responsibility explain total of 84% of the image of the National team variances. . As well as social responsibility component with a predictive relationship was found identity in this context. Football Association to strengthen the image and identity of the survival advantage of social responsibility could be in the order of priority measures to ethics, economic, legal allocate Federation in this field can also fundamental in terms of social responsibility activities.
Machine summary:
مسئولين فدراسيون فوتبال به منظور تقويت وجهه و هويت تيم ملي با بهره گيري از مسئوليت اجتماعي ميتوانند اولويت اقدامات خود را به ترتيب به مولفه هاي اخلاقي، اقتصادي و قانوني اختصاص دهند.
(PhD) Abstract The aim of this study was to determine the relationship between social responsibility image and the identity of the national team of Iran.
Keywords: social responsibility, image, identity and national football team مقدمه دوپينگ ، خشونت ، پول شويي، استفاده از فناوريهاي غير قانوني براي افزايش عملکرد، شرط بندي با انگيزه ي تغيير بازي، هوليگانيسم و تباني روندهاي نگران کننده ي ناهنجاريهاي اجتماعي در دنياي ورزش محسوب ميشود.
در مرحله ي بعد براي بررسي نقش مولفه ي مسئوليت اجتماعي (اقتصادي، بشردوستانه ، قانوني و اخلاقي) در وجهه تيم ملي از روش تحليل رگرسيون به شيوه گام به گام استفاده شد.
يافته ها نشان داد، مولفه ي اخلاقي مسئوليت اجتماعي بيشترين رابطه را با وجهه تيم ملي فوتبال ايران دارد.
مولفه قانوني از بين مولفه هاي مسئوليت اجتماعي بعد از مولفه اقتصادي بيشترين ارتباط را با وجهه تيم ملي ايران دارد.
همچنين نتايج تحقيق نشان داد بين مولفه انسان دوستانه مسئوليت اجتماعي و وجهه تيم ملي فوتبال ايران رابطه وجود دارد.
journal of sport management and motor behavior; vol 11;No 21; pp37-48 -Grohs, R.
Corporate social responsibility in professional sports: An analysis of the NBA, NFL, and MLB.
The importance of corporate social responsibility in the brand image.
Assessing the Influence of Corporate Social Responsibility on Consumer Attitudes in the Sport Industry.