Abstract:
هدف این پژوهش پیش بینی آمادگی برای تغییر سازمانی کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزشوپرورش شهر تهران از طریق سرمایه روانشناختی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزشوپرورش شهر تهران به تعداد 200 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی - مورگان، 187 نفر به شیوه انتخاب تصادفی ساده بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای آمادگی برای تغییر سازمانی هالت و همکاران (2007) و سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) استفاده شد. ثبات درونی پرسشنامهها توسط ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 82/0 و 86/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون و به کمک نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که همه ی مؤلفه های سرمایه روانشناختی که شامل خودکارآمدی، امیدواری، خوش بینی و تاب آوری هستند، پیش بینی آمادگی برای تغییر سازمانی را دارند، به طوری که مؤلفه تاب آوری بیشترین و خوش بینی کمترین نقش را بر آمادگی برای تغییر سازمانی داشتند. با توجه به نتایج ضروری است که مدیران به افزایش روحیه ی تاب آوری، خودکارآمدی، امیدواری و خوش بینی کارکنان توجه داشته باشند تا آمادگی آن ها برای تغییر سازمانی در راستای پیشرفت سازمانی را فراهم نمایند.
AbstractThe purpose of this study was to predict the readiness for organizational change of physical education staff in subordinate departments of the Education and Training Office of Tehran via psychological capital. The population was included of 200 staff in the Education and Training Office of Tehran, of which 187 people were recruited by simple random sampling using the Krejcie-Morgan table. Readiness for Organizational Change for Halt et al. (2007) and Luttanz Psychological Capital (2007) Questionnaires were used for collecting data. The internal consistency of the questionnaires was obtained by Cronbach's alpha coefficient of 0.82 and 0.86, respectively. The research data were analyzed by using IBM SPSS v.22 software and the Regression analysis approach. The results showed that all components of psychological capital, including self-efficacy, hope, optimism, and resilience, predicted readiness for organizational change. Hence, in preparing for organizational change, the resilience component has effectively the most role, but in contrast, the optimism component has the least role. The current data highlight the importance of managers who are interested in the organizational advancement of their work through the readiness of employees for organizational change should pay attention to increasing the spirit of resilience, self-efficacy, hope, and optimism of the staff.
Machine summary:
Keywords: Readiness for change, Psychological capital, Physical education staff, Regression analysis, SPSS software مقدمه مقدمه در عصر حاضر، پيشرفت سريع و همه جانبه ي دانش موجب تغييرات شگرفي در سازمان ها و ابعاد مختلف آن ها شده است .
خودکارآمدي به معني باور فرد به توانايي هايش براي دستيابي به موفقيت در انجام وظايف معين 1 Andrew & Kishokumar 2 Holt et al 3 Readiness for Change (RC) 4 Psychological Capital (PC) 5Lewis است .
. کول و 1 Rusly et al 2 Bandura 3 Conner 4 Schyns 5 Paolillo et al 6 Wang واندرندوک ١ (٢٠١٢) نشان دادند که خوش بيني، نقش کليدي در پيش بيني آمادگي براي تغييرکارکنان دارد.
1 Kool and vanDierendonck 2 Ning and Jing 3 Choi and Ruona 4 Kim et al 5 Avey, et al.
7 Longward 8 Wanberg and Banas 9 Nohria and Beer لذا پژوهش حاضر سعي بر اين دارد از طريق سرمايه روان شناختي، آمادگي کارشناسان تربيت بدني ادارات آموزش وپرورش شهر تهران براي تغيير سازماني را پيش بيني کند.
جدول ٢- خلاصه رگرسيون همزمان جهت تعيين نقش ترکيبي مؤلفه هاي سرمايه روانشناختي در پيش بيني آمادگي براي تغيير سازماني شاخص آماري R R٢ تعديل شده R٢ DF1 DF2 F سطح معناداري خودکارآمدي، اميدواري، ٠/٦١١ ٣٧٩/ ٠/٣٧ ٤ 0/001 110/2 183 خوش بيني و تاب آوري ٠ نتايج تحليـل واريـانس در جـدول شـماره ٢ نيـز نشـان مـي دهـد کـه رگرسـيون متغيرهـاي پـيش بين به طرف ميـانگين متغيـر مـلاک از نظـر آمـاري معنـادار مـي باشـد.