Abstract:
امروزه حضور گسترده وسایل نقلیه و همچنین سهم روزافزون معابر سواره در ساختار شهرها، مشکلاتی را ایجاد کرد و سبب گردیده که پیاده راه ها صرفاً به محل هایی برای گذر اختصاص داده شوند. در صورتی که پیاده راه ها میتوانند نقش مکملی را در ارتباط با دیگر شبکه های حمل و نقل ایفا نمایند و سبب بهبود حیات مدنی در مراکز شهری گردند. در این پژوهش هدف سنجش مطلوبیت پیاده راه های شهری براساس مؤلفه های کیفی در پیاده راه نادری شهر اهواز است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت، نظری-کاربردی و از لحاظ روش مطالعه، توصیفی- تحلیلی است. گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و میدانی بوده است. جامعهی آماری پژوهش شامل افراد پیاده رو و ساکن مرکز تجاری شهر اهواز است که بصورت تصادفی 320 نفر از افراد پیادهرو و ساکن در طول یک هفته به حجم نمونه انتخاب شدند. پایایی داده ها بوسیلهی آزمون کرونباخ 813/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده ها از آزمون های آماری SPSS بهره گرفته شد. نتایج تحلیل نشان میدهد که پیاده رو نادری شهر اهواز با ویژگیهای یک پیاده رو مطلوب فاصله دارد. از میان شاخص های مورد بررسی، شاخص جذابیت و سرزندگی با میانگین96/2 و دسترسی با 82/2 نسبت به دیگر شاخصها، از وضعیت مناسب تری برخودار هستند. لازم به ذکر است که امنیت، مبلمان و کاربریهای مختلط در پیادهرو باید مورد توجه جدی قرار گیرد. تا شهروندان بتوانند آزادانه و با امنیت و آسایش کامل به پیادهروی و تفریح بپردازند.
Today, the widespread presence of vehicles, as well as the growing share of Passenger rides in the structure of cities, has created problems and caused sidewalks to be reserved only for places of passage. However sidewalks can play a complementary role in connection with other transportation networks and improve civic life in urban centers. In this study, the aim is to assess the desirability of urban sidewalks based on qualitative components in Naderi sidewalks in Ahvaz. The present research is theoretical-applied in nature and descriptive-analytical in terms of study method. Data collection has been Librarian and from the field. The statistical population of the study includes pedestrians and residents of Ahvaz commercial center. 320 pedestrians and residents were randomly selected as a sample size during one week. Data reliability was calculated by Cronbach's test to be 0.813. SPSS statistical tests were used to analyze the data. The results of the analysis show that the rare sidewalk in Ahvaz is far from the characteristics of a desirable sidewalk. Among the studied indices, the attractiveness and vitality index with an average of 2.96 and accessibility with 2.82 have a more suitable situation than other indices. It should be noted that safety, furniture and mixed uses on the sidewalk should be given serious attention. So that citizens can walk and have fun freely and with complete safety and comfort.
Machine summary:
کارشناس ارشد رشته جغرافيا و برنامه ريزي شهري، دانشکده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه شهيد چمران اهواز، اهواز، ايران تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٩/٠٧ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/١٢/٠٤ چکيده امروزه حضور گسترده وسايل نقليه و هم چنين سهم روزافزون معابر سواره در ساختار شهرها، مشکلاتي را ايجاد کرد و سبب گرديده که پياده راه ها صرفا به محل هايي براي گذر اختصاص داده شوند.
در اين پژوهش هدف سنجش مطلوبيت پياده راه هاي شهري براساس مؤلفه هاي کيفي در پياده راه نادري شهر اهواز است .
نکته ي مشترک تجربيات جهاني حاصل از اجراي طرح هاي موفق پياده گستري در مراکز شهري، اولويت حضور عابر پياده با هدف احياي مدني و اختصاص حداکثر فضا به عابران پياده و به حداقل رساندن فضاي مورد نياز وسايط نقليه است که باعث افزايش فعاليت هاي اجتماعي، تقويت جنبه هاي انساني محيط پيراموني و ارتقاي کيفي محيط کالبدي شده و در نتيجه به ايجاد فضاي شهري مطلوب براي شکل گيري حيات مدني شده است (اکبرزاده لنگرودي، ١٣٩٤: ٣٦).
در اين بخش از بررسي، وضعيت مطلوبيت پياده راه نادري براساس شاخص هاي، تسهيلات و مبلمان ، فعاليت هاي اجتماعي، جذابيت و سرزندگي، ايمني و امنيت ، نفوذپذيري و دسترسي، کاربري هاي مختلط و ساختار و فرم مشخص گرديد.
وضعيت شاخص هاي مبلمان و فعاليت هاي اجتماعي پياده رو نادري (به تصویر صفحه مراجعه شود) گويه هاي فضاي سبز و پارک، پاکيزگي، کاربري هاي فعال و تنوع سبک معماري از ديد پاسخگويان از مطلوبيت مناسبي برخوردار هستند و مابقي شاخص ها نيز به توجه بيشتري دارند تا بتوانند جذابيت و سرزندگي پياده رو نادري را افزايش دهند.