Abstract:
توانمندسازی یکی از نوید بخشترین مفاهیم دنیای امروز بوده و به موضوعی مهم بدل گشته است. هدف تحقیق حاضر طراحی مدل اندازهگیری توانمندسازی مربیان کشتی بود. پژوهش حاضر به روش آمیخته (کیفی-کمی) بود. در بخش کیفی شامل مدیران ورزش کشتی (سابق و فعلی)، رئیس فدراسیون و معاونین، دبیر فدراسیون و مربیان و پیشکسوتان کشتی و در بخش کمی شامل مربیان و کشتی گیران درجه 2 به بالا ایران بود. نمونۀ بخش کیفی 10 نفر و در بخش کمی شامل 300 نفر از مربیان و کشتی گیران درجه 2 به بالا بوده که به روش نمونه در دسترس انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. دادهها به کمک دو نرم افزار SPSS و AMOS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل توانمندسازی مربیان کشتی از 4 مؤلفه اصلی شامل عوامل فردی، محیطی، سازمانی و مدیریتی و 9 زیر عامل احساس کارآمدی، خوداثربخشی، وضعیت اقتصادی، حمایت ادراک شده، ساختار سازمانی، چشم انداز سازمانی، کیفیت آموزش، رشد اطلاعاتی و سبک مدیریتی، شناسایی و استخراج گردید. مدل بدست آمده بر اساس شاخصهای برازش تأیید شده برای نیل به توانمندسازی هرچه بیشتر مربیان می تواند مفید واقع گردد.
Empowerment is one of the most promising concepts in the world today and has become an important issue. The purpose of this study was to design a model for measuring the empowerment of wrestling coaches. The present study was a mixed method (qualitative-quantitative). In the qualitative part, it included the directors of wrestling (former and current), the president of the federation and the deputies, the secretary of the federation, and the wrestling coaches and veterans, and in the quantitative part, it included the coaches and wrestlers of the 2nd grade and above Iran. The sample of the qualitative section was 10 people and in the quantitative section, it consisted of 300 coaches of wrestlers of 2nd grade and above, who were selected by the available sample method. The research tool was a researcher-made questionnaire. Data were analyzed using SPSS and AMOS software. The results showed that the model of empowering ship coaches consists of 4 main components including individual, environmental, organizational and managerial factors and 9 sub-factors of feeling of efficiency, self-efficacy, economic status, perceived support, organizational structure, organizational perspective, training quality, information growth and Management style was identified and extracted. The obtained model based on the approved fit indices can be useful to achieve more