Abstract:
چکیدهانسانها برای پیشبرد زندگی خود استراتژیهای زبانی متعددی را بهکارمیگیرند. این مسئله در جوامعی چون ایران که با توزیع نامتوازن قدرت روبهروست و ابزار قدرت در دسترس مردمانش به همین ابزار زبانی محدود میشود، بیشتر بهچشم میخورد. علاوهبر آن نیز گروههای خاص اجتماعی، مانند زنان، بهواسطۀ خاصتر بودن شرایط اجتماعی و فرهنگی و سرمایههای اندکی که در دست دارند، بهطریق اولی به مکانیزمهای زبانی مختلف متوسل میشوند تا بتوانند در میدانهایی که سهم آنها از قدرت ناچیز است، مناسبات قدرت را بهنفع خود تغییر دهند. از همین روی هم دنیای زنانه با زبان تعریف میشود و این مقاله قرار است با بررسی کنشهای زبانی زنان در بستر زندگی روزمره به کنه زبان زنانه و البته استراتژیهای زبانی زنان پی ببرد و با روش کیفی و ترکیبی از مصاحبۀ گروهی در قالب گروه متمرکز [1]، تجربۀ زیسته و متونی مثل وبلاگها و رمانها (در حد منابع کمکی) به این پرسش پاسخ دهد که زنان ایرانی در زندگی روزمرهشان از چه استراتژیهایی برای اعمال قدرت در مقابل نابرابریها و رسیدن به حداکثر منافع استفاده میکنند.
AbstractPeople employ several linguistic strategies to make progress in their lives. In a society such as Iran where there is an imbalanced distribution of power, available means of power for people are limited to linguistic tools only, meanwhile due to their special social and cultural conditions as well as small amount of properties, specific social groups such as women resort to different linguistic mechanisms and strategies to change the power balance in their favor where their contribution to the authority is otherwise negligible.This is why the world of women is defined by language. This paper aims at examining the linguistic actions of women in the context of daily life to understand the spirit of their language as well as their verbal strategies. The study has used the qualitative method and a combination of focus group interviews, lived experiences, and texts like blogs and novels as supplementary reference to find out the strategies of women's language use to exercise power and resistance against inequalities in order to meet the most amounts of benefits in the social fields. As such, it has attempted to answer the main question of the article: What strategies do women of Tehran use in their daily lives to exercise power and protect women against inequality in order to achieve maximum benefits?.
Machine summary:
از همين روي هم دنياي زنانـه بـا زبـان تعريـف مي شود و اين مقاله قرار است با بررسي کنش هاي زباني زنان در بستر زندگي روزمره به کنه زبان زنانه و البته اسـتراتژي هـاي زباني زنان پي ببرد و با روش کيفي و ترکيبي از مصـاحبۀ گروهـي در قالـب گـروه متمرکـز٣، تجربـۀ زيسـته و متـوني مثـل وبلاگ ها و رمان ها (در حـد منـابع کمکـي ) بـه ايـن پرسـش پاسـخ دهـد کـه زنـان ايرانـي در زنـدگي روزمـره شـان از چـه استراتژي هايي براي اعمال قدرت در مقابل نابرابري ها و رسيدن به حداکثر منافع استفاده مي کنند.
منطق نمونه گيري در اين پژوهش با استفاده از نظريۀ سرمايه هاي بورديو، زنان از نظر داراييها و سـرمايه هـاي فرهنگـي و اجتماعي شان در چند طبقه دسته بندي شدند و سپس از آن ميان طبقۀ متوسط براي نمونه گيري کاملاً هدفمند برگزيده شد تا درنهايت پنج گروه ٣ تـا ٥ نفـره از زنـان طبقـۀ متوسـط بـراي برگـزاري گـروه متمرکز شکل بگيرد.
تحقيقات اوتـه ارهـارت (١٣٨٤) نشان مي دهد که بيشتر زنان احساسي منفي نسبت به نام ونشان و قدرت دارنـد؛ آنهـا گـرايش دارند که از سر فروتني امتيازات ، محاسن ، عنوان شغلي و به طور کلي نام ونشان خود را کنار بگذارند و از آن به عنوان عنصري اثرگذار بر ديگري استفاده نکنند، اما داده هـاي پـژوهش مـا در ميـان زنـان طبقـۀ متوسط نشان داد آن زناني که سهم بيشتري از سرمايه هاي موجود در ميدان دارند، به ميـزان بيشـتري در روابط خود از موضع فرادست وارد مي شوند و قدرتمندانه بـه طريقـۀ زنـان سـنتي و سـربـه راه عمـل نمي کنند و اگرچه استراتژي جديدي براي اعمال قـدرت در ميـدان اسـت ، امـا بـه خـوبي آن را بـه کـار مي گيرند و در مواقع مورد نياز و بااحتياط ، با کمک آن ، امتياز کسب مي کننـد.