Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی آموزش مثبتنگری گروهی بر کفایت اجتماعی و تابآوری تحصیلی در دانشآموزان دختر صورت گرفت. روش: روش تحقیق شبه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری یک ماهه با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ دوم دبیرستانهای دولتی و نمونه دولتی شهر زاهدان بود از میان آنها 45 نفر به مطالعه وارد شدند بودند، که از طریق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه مقیاس کفایت اجتماعی فلنر و همکاران (1990) و پرسشنامۀ تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004) استفاده شد. گروه آزمایش آموزش مثبتنگری در طی 8 هفته متوالی در دو ماه دریافت کردند و گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد، دادهها توسط نرم افزار اسپیاساس از طریق آزمون اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شدهاند. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر نشان داد که آموزش مثبتنگری گروهی در کفایت اجتماعی و تابآوری تحصیلی تأثیر معنیداری داشتهاند، و میانگین نمرۀ مهارتهای شناختی و آمایههای انگیزشی گروه آزمایشی مثبتنگر تفاوت معناداری (05/0>p) گزارش شده است و همچنین مداخلۀ مثبتنگر در افزایش نمرۀ کلی تابآوری تحصیلی و خرده مقیاسهای مهارتهای ارتباطی، جهتگیری آینده و مسئله محوری اثربخشی موثری داشته است. نتیجهگیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش مثبتنگری گروهی در کفایت اجتماعی و تابآوری نوجوانان دختر و کارآمدی تحصیلی آنها تاثیر چشمگیری میتواند داشته باشد.
Aim: This study aimed to compared the effectiveness of group positivity training on social adequacy and academic resilience in female students. Method: The research method was quasi-experimental with pre-test-post-test design and one-month follow-up with the control group. The statistical population included all female high school students in public high schools and the public sample in Zahedan. 45 of them were enrolled in the study. They were selected through multi-stage random cluster sampling and divided into experimental and control groups. 15 people each) were replaced. Flanner et al.'s (1990) Social Adequacy Scale and the Samuels (2004) Academic Equality Questionnaire were used to collect data. The experimental group received positivity training for 8 consecutive weeks in two months and the control group did not receive any intervention. The data were analyzed by SPSS software through repeated measures test. Results: The results of analysis of variance of repeated measures showed that group positivity training had a significant effect on social adequacy and academic resilience, and the mean score of cognitive skills and motivational motivations of the positive experimental group were significantly different (pConclusion: Therefore, it can be concluded that group positivity training can have a significant effect on social adequacy and resilience of female adolescents and their academic effectiveness.
Machine summary:
يافته ها: نتايج حاصل از تحليل واريانس اندازه گيريهاي مکرر نشان داد که آموزش مثبت نگري گروهي در کفايت اجتماعي و تاب آوري تحصيلي تأثير معنيداري داشته اند، و ميانگين نمرة مهارت هاي شناختي و آمايه هاي انگيزشي گروه آزمايشي مثبت نگر تفاوت معناداري (٠٠٥ کليد واژه ها: آموزش مثبت نگري گروهي، کفايت اجتماعي، تاب آوري تحصيلي، دانش آموزان دختر استناد به اين مقاله : مشهدي، ريحانه .
1 Positive Psychology 2 Positive Thinking 118 در پژوهش حاضر آموزش مثبت نگري گروهي اهميت آموزش مثبت انديشي براي نوجوانان بدين لحاظ است که اين آموزش موجب تقويت و بهبود ارتباط مؤثر با خود، ديگران ، زندگي، عزت نفس و موفقيت تحصيلي خواهد شد، آموزش مهارت هاي مثبت انديشي موجب ميشود که دانش آموزان تشويق شوند تا تجربه هاي مثبت و خوب خود را باز شناسند و نقش آن ها را در افزايش و ارتقاء احترام به خود و عزت نفس بازشناسي کنند، همچنين توانايي شناخت جنبه هاي مثبت ديگران را نيز کسب کنند، دانش آموزان همچنين قادر ميشوند ارتباط ميان افکار-احساسات و رفتارهاي خود را درک کنند (عليمحمدي و شفيع زاده ، ١٣٩٥).
که آيا تأثير آموزش مثبت نگري گروهي بر کفايت اجتماعي و تاب آوري تحصيلي دانش آموزان متفاوت است ؟ روش طرح پژوهش حاضر شبه تجربي از نوع پيش آزمون ، پس آزمون و پيگيري با گروه گواه بود.
بحث و نتيجه گيري هدف از انجام پژوهش حاضر مقايسۀ اثربخشي آموزش مثبت نگري گروهي بر کفايت اجتماعي و تاب آوري تحصيلي دانش آموزان دختر مقطع متوسطۀ شهر زاهدان بود.