Abstract:
هدف: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان بر اساس انواع سهمیه های کنکوری (ایثارگران یا خاص؛ و مناطق سه گانه یا عادی) بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از جهت هدف از نوع کاربردی، از جهت نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی و از جهت تحلیل دادهها از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان ورودی های 96 تا 99 به تعداد 7129 نفر بود که به دو گروه دانشجویان سهمیه خاص و عادی مناطق تفکیک شدند و نمونه مورد نظر به روش تصادفی طبقه ای نسبتی به تعداد 620 نفر (260 نفر سهمیه خاص و 360 نفر سهمیه عادی مناطق) انتخاب شد. آنگاه وضعیت عملکرد تحصیلی دانشجویان با شاخص معدل کل بین انواع سهمیه ها مقایسه شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی، تحلیل واریانس یک راهه و چندراهه همراه با آزمونهای تعقیبی انجام شد.
یافتهها: یافتههای به دست آمده نشان داد میانگین معدل دانشجویان استفاده کننده از سهمیههای خاص به صورت معنادار کمتر از دانشجویان عادی است و تفاوت میانگین معدل دانشجویان با انواع سهمیههای مشخص معنادار میباشد؛ همچنین تفاوت میانگین معدل دانشجویان استفاده کننده از سهمیه خاص و دانشجویان عادی بر اساس مقطع تحصیلی (اثر تعاملی سهمیه و مقطع تحصیلی) نیز معنادار است و درون هر مقطع تحصیلی این تفاوت بین دو گروه معنادار بدست آمد.
نتیجهگیری: نتایج گویای این بود که دانشجویان بهره مند از سهمیه های خاص در فرایند کنکور دارای عملکرد تحصیلی پایین تری نسبت به دانشجویان دارای سهمیه های عادی در آموزش عالی هستند.
Objective: The aim of this study was to investigate the educational status of students of Azerbaijan Shahid Madani University based on the types of entrance exam quotas (veterans or special; and triple or normal areas). Methods: The present study is applied in terms of purpose, descriptive in terms of data collection and correlational in terms of data analysis. The statistical population included all entrance students of 96 to 99 with 7129 people who were divided into two groups of special and normal quota students and the sample was randomly stratified relative to 620 people (260 special quota and 360 quota Normal areas) was selected. Then, the academic performance of students was compared with the total grade point average between different types of quotas. Data analysis was performed using t-test, one-way and multivariate analysis of variance with post hoc tests. Results:The results showed that the average grade point average of students using special quotas is significantly lower than regular students and the difference between the average grade point average of students with certain types of quotas is significant;Also, the difference between the average grade point average of students using the special quota and normal students based on the degree (interaction effect of quota and degree) is significant and within each degree,this difference was significant between the two groups. Conclusion: The results showed that students with special quotas in the entrance exam process have lower academic performance than students with normal quotas in higher education.
Machine summary:
edu اطلاعات مقاله چکيده هدف : هدف از اجراي اين پژوهش ، بررسي وضعيت تحصيلي دانشجويان دانشگاه شهيدمدني آذربايجان بر اساس انواع سهميه هاي کنکوري (ايثارگران يا خاص ؛ و مناطق سه گانه يا عادي) بود.
Henzi, Davis, Jasinevicius & Hendricson 11.
Hanushek, Peterson, Talpey & Woessmann 11 .
Davey, De Lian & Higgins 13 .
در مطالعاتي که به صورت اختصاصي به بررسي تأثير انواع سهميه ها پرداخته اند؛ جامعه ي آماري بيشتر آن ها دانشجويان پزشکي و پرستاري دانشگاه هاي سطح کشور بوده و در اين ارتباط وضعيت تحصيلي دانشجويان در ساير رشته ها و حتي در مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري (با توجه به تصويب انواع سهميه هاي جديد در نظام آموزشي کشور) مورد بي توجهي واقع شده است .
7. Alshammari, Saguban, Pasay-an, Altheban & Al-Shammari 8.
Azhar, Nadeem, Naz, Perveen & Sameen مطالعات اندازه گيري و ارزشيابي آموزشي، سال ١١، شماره ٣٣، ص .
با توجه به مقادير جدول فوق و معناداري عامل مقاطع تحصيلي با سهميه ها، جهت انجام آزمون تعقيبي اثرات تعاملي اين عامل ، از آزمون تي دو گروهي مستقل براي تعيين تفاوت معدل دو گروه دانشجويان داراي سهميه خاص و عادي درون هر مقطع تحصيلي استفاده شد.
Impact of parental education and socio- economic status on academic achievements of university students.
Investigating the educational status of students of Neishabour University of Medical Sciences and related factors.
Identifying the effective factors in predicting students' academic achievement based on high school education information and national entrance examination.