Abstract:
اهداف تحقیق: هدف از پژوهش حاضر بررسی انواع و ویژگی های آرایه ها ی به کار رفته در نسخ خطی دوره قاجار و بررسی نقوش و رنگ های پرکاربرد در کتاب آرایی نسخه های خطی این دوره است. روش تحقیق: روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی است که با شیوه استقرایی مشخصه های مشترک تمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در این تحقیق به روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 77 نسخه هنری رقم دار دوره قاجار در موضوعات مختلف از مخزن نفایس کتابخانه ملی انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج و یافته ها: نیمی از قرآن های مورد پژوهش دارای چهار یا دو صفحه بدرقه آرایه دار می باشند. صفحات افتتاح تمامی نسخه های قرآن و ادعیه و 76% نسخه های ادبی و 90% نسخه های علمی منتخب دارای سرلوح و کتیبه است. طراحی غالـب سرلوح هـا همان نقـش گنبدی و یا محرابی اسـت.گل های رنگین مرصّع گونه در متن تذهیب و گاهی در صفحه آرایی سرلوح ها به وفور استفاده شده است.میـان سـطوردر صفحات افتتاح تمامی قرآن ها و ادعیه و 7/51% نسخه های ادبی و10% نسخه های علمی منتخب، طلاانـدازی شـده اسـت. تمامی قرآن ها و ادعیه و 35% نسخه های ادبی و 50% نسخه های علمی منتخب دارای حاشیه های آرایه دار در صفحات افتتاح می باشند. در حاشـیه های مذهـّب و مرصّـع نسخه ها، انـواع گل وبرگ های ختایـی و نقوش اسـلیمی طلایـی و لاجـوردی بـر زمینه طلایـی یا لاجورد و یا بر زمینة خـود کاغـذ رسـم شده اند.
Research purposes:The purpose of this study is to investigate the characteristics of arrays and decorations in the manuscripts of the Qajar period in the in-text section and to study the patterns and colors widely used in the manuscripts of this period.Research Methods: The method of this research is descriptive-analytical. In this regard, first, the typographic characteristics of selected array pages are described. and inductively, common features are enumerated and analyzed.Statistical Society: By purposeful sampling method, 77 art manuscripts with a scribe and writing date from Qajar period were selected from the exquisite manuscripts of the National Library And was analyzed and 34 sample images of these manuscripts are presented in this research.Results and Findings: Qajar illumination has continued the Safavid style. With the difference that the congressional margin is observed with a regular rhythm and large head-pieces.Qajar book decoration style has a special place as a coherent and school style in Iranian painting. And it has all the features(property) of a thematic and applied education of a painting school. Basically, the art of book decoration was mostly dependent on the court. and kings, princes, and local rulers were the most important clients of works of art and sponsors of art.Half of the studied Qurans have four or two pages with arrays in the opening papers (containing a list of chapters and prayers before recitation).The opening pages of all manuscripts of the Quran and prayer books and 76% of the literary books and 90% of the selected scientific manuscripts have head-pieces and inscriptions.In all Qurans, there are two opening pages and in the other manuscript, there is an opening page with a head-pieces and inscription. Most of the design of the head-pieces is the same as the dome or altar pattern. Ornate colored flowers have been used extensively in the text of gilding and sometimes in the layout of the head-pieces.The use of Arabesque in gilding the opening pages of the manuscripts under study is less varied.The flowers and leaves of Khatai are abundantly seen in the arrays of the opening pages of selected manuscripts. The purity and radiance of the colors used in the arrays of these books has created a kind of freshness and radiance.All Qurans and prayer books and 35% of literary books and 50% of selected scientific manuscripts have array margins on the opening pages.In the margins of the gilded and jeweled of the books, various types of Khatai flowers and leaves and Arabesque motifs are drawn on a golden or azure background and in some samples on the paper itself.In the inscriptions of this period, Arabesque motifs are mostly designed in the form of frames or headbands, and the various thorns of the inscription are filled with Khatai motifs and small flowers.
Machine summary:
ويژگيهاي تفصيلي آرايه ها و تزئينات درون متن (اعم از انواع آرايه ها و نقوش و رنگ ها) در نسخه هاي منتخب دوره قاجار کدام است ؟ برخي از مقاله ها و پايان نامه هايي با موضوع مشابه و مرتبط در حوزه کتاب آرايي و تذهيب نسخه هاي قرآني دوره قاجار به شرح زير است : شفيعي (بي تا) در مقاله «معرفي تذهيب در دوره قاجار بر اساس آثار مؤسسه کتابخانه و موزه ملي ملک »، تعدادي از کتب مذهب دوره قاجاريه با روش تحقيق ميداني، از نظر نقوش ، ترکيب بندي، تزئينات متون ، حواشي و سرلوح در صفحات آغازين ، مياني و پاياني را بررسي و مورد تجزيه و تحليل قرار داده است .
اين يافته ها در زمينه انواع آرايه ها، نقوش ، رنگ ها و ترکيب بندي تذهيب هاي به کار رفته در کتاب آرايي نسخ نفيس دوره قاجار، به شرح زيراست : الف ) انواع آرايه ها و تزئينات به کار رفته : در متن نسخه هاي خطي مورد پژوهش به ويژه در صفحات بدرقه و در اوراق افتتاح از انواع آرايه ها و تذهيب استفاده شده است ؛ در تمامي قرآن ها، دو صفحه افتتاح و در نسخ ديگر يک صفحه افتتاح داراي سرلوح و کتيبه است .