Abstract:
هدف مقاله حاضر بررسی عوامل موثر بر ترجیحات برند مصرف کننده با در نظر گرفتن چرخه عمر مشتریان است. در حوزه بانکداری به خاطر شباهت خدمات ارایه شده و رقابت تنگاتنگ بین آنها، بررسی عواملی که باعث خلق ترجیحات مصرف کنندگان و گرایششان به سمت برند خاصی میشود حایز است. لذا باید اطلاعات مفیدی در اختیار مدیریت بانک ها قرار گیرد، تا با اختصاص مناسب منابع، مشتریانشان را در طول چرخه عمر آنها به درستی مدیریت کنند. در این پژوهش از روش آمیخته استفاده شد.در فاز کیفی ، از روش دلفی با حضور خبرگان بانکی و اساتید دانشگاهی استفاده گردید که نهایتا به شناسایی 63 شاخص در پنج بعد عوامل مربوط به مصرف کننده، عوامل استراتژیک، عوامل مربوط به برند، عوامل مربوط به سازمان و عوامل روانشناختی و طراحی مدل مفهومی انجامید. در بخش کمی، به منظور آزمون مدل ، 385 پرسشنامه محقق ساخته ، توسط مشتریان بانک پارسیان که در مراحل مختلفی از چرخه عمر خود قرار داشتند تکمیل شد. بر اساس تجزیه و تحلیل معادلات ساختاری و محاسبه ضرایب استاندارد توسط نرم افزار PLS ، ابعاد رواشناختی و عوامل مربوط به سازمان به ترتیب بالاترین تاثیر را در ایجاد ترجیحات برند مصرف کننده گان در تمام مراحل چرخه عمر آنها داشتند.
This article aims to investigate the factors affecting consumer brand preferences by considering the customer life cycle. In the field of banking, due to the similarity of the services provided and the close competition between them, it is worth examining the factors that create the preferences of consumers and their tendency towards a particular brand. Therefore, helpful information should be provided to the management of banks so that by adequately allocating resources, they can properly manage their customers throughout their life cycle. In this research, the mixed method was used. In the qualitative phase, the Delphi method was used with banking experts and university professors, which finally identified 63 indicators in five dimensions: consumer-related factors, strategic factors, brand-related factors, and related factors. It led to the organization and psychological factors and the design of a conceptual model. In the quantitative part, to test the model, 385 researcher-made questionnaires were completed by Parsian Bank customers who were in different stages of their life cycle. Based on the analysis of structural equations and the calculation of standard coefficients by PLS software, psychological dimensions and organizational factors have had the highest impact on creating consumer brand preferences at all stages of their life cycle, respectively.
Machine summary:
استادیار، گروه مدیریت ، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران تاریخ دریافت : ١٣٩٩/١٢/٢٢ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٠٦/٢٠ چکیده هدف مقاله حاضر بررسی عوامل مؤثر بر ترجیحات برند مصرف کننده با در نظر گرفتن چرخه عمر مشتریان است .
بر اساس تجزیه وتحلیل معادلات ساختاری و محاسبه ضرایب استاندارد به وسیله نرم - افزار PLS ، ابعاد رواشناختی و عوامل مربوط به سازمان به ترتیب بالاترین تأثیر را در ایجاد ترجیحات برند مصرف کنندگان در تمام مراحل چرخه عمر آن ها داشتند.
بانکداری و سازمان های مالی اسلامی بعد از بحران های اخیر اقتصادی در صدر توجهات بازار سرمایه بوده اند، اما رفتار مصرف کنندگان در انتخاب بانک ها و عواملی که باعث ایجاد ترجیحات انتخابی در آن ها میشود، کمتر مورد توجه قرار گرفته است [٧].
ضرایب معناداری مسیر (مدل اصلی) نتیجه حاصل از بخش تحلیل کمی حاکی از این است که با توجه به ضرایب معناداری و ضرایب مسیر، فرضیه های آزمون مورد تأیید قرار گرفته و بعد روان شناختی و عوامل مربوط به سازمان بیشترین تأثیر را در تغییرات ترجیحات مصرف کنندگان دارا بودند.
Segmenting customer brand preference: demographic or psychographic, JournalofProduct & Brand Management, 11(4), 249-268 quality strategy based on consumer preferences, (2017), doi: 10.
"The role of service quality in creating brand preferences and customer purchasing intent in the Iran's banking industry" (2014).
A brand preference and repurchase intention model: the role of consumer experience.
The role of brand image congruity in Chinese consumers’ brand preference, Journal of Product & Brand Management, 21(1), 26-34 1Barakus,et a 2Kontot t l2016 3brahim,R.