Abstract:
چابکی سازمانی، از زمرة موضوعاتی محسوب است که تبیین ابعاد و زوایایی مختلف آن در سازمانهای مختلف، جایگاه مطلوبی را برای رشد و ارتقای عملکرد آنها در سطوح مختلف فراهم میکند. این مقاله با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر چابکی رفتاری سازمانی در بخش آموزش عالی با بهکارگیری تکنیک فراترکیب و تحلیل سلسلهمراتبی گروهی و در دو بخش انجام گرفت. در بخش اول، با استفاده از روش فراترکیب پس از غربالگری 481 مقاله، 120 مقاله بررسی شد و ابعاد و عوامل چابکی رفتاری سازمانی شناسایی شدند. چهار بعد اصلی و نهایی چابکی رفتاری سازمانی عبارت بودند از آموزش، فرهنگ، دانش، توانایی کارکنان. سپس در بخش کمی، این ابعاد به همراه زیرمعیارهای بهدستآمده از قسمت قبل، در قالب درخت تصمیمگیری در کنار هم قرار گرفتند و با استفاده از نظرات تیم خبره و بهکارگیری تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی، رتبهبندی و وزندهی شدند، که بیشترین اهمیت مربوط به بعد آموزش با وزن (374/0) است و پس از آن سایر ابعاد چابکی رفتاری سازمانی به ترتیب، عبارت بودند از دانش (226/0)، توانایی کارکنان (218/0)، فرهنگ (182/0) در پایان ابعاد بهدستآمده برای چابکی رفتاری سازمانی با ابعاد مدلهای مرجع چابکی سازمانی، با دیدگاه رفتاری، مقایسه شدند.
Organizational agility is one of the issues that explain its different dimensions and angles in different Organizations, providing a favorable place for their growth and performance at different levels. The purpose of this paper was to identify and rank the factors affecting organizational behavior agility in the higher education sector by applying meta-synthesis technique and group hierarchical analysis. In the first part, by applying meta-synthesis technique, 120 articles were chosen after screening 481 articles, the dimensions and factors of organizational behavior agility were identified. The four main and final dimensions of organizational behavior agility were: education, culture, knowledge, and employee’s ability. Then, in the quantitative section, these dimensions, together with the sub-criteria obtained from the previous section, were put together in the form of a decision tree and ranked and weighted using expert opinions and hierarchical analysis techniques, which were of the utmost importance. It was related to the dimension of weight training (0.374) and then other dimensions of organizational behavioral agility were knowledge (0.222), employees’ ability (0.221), culture (0.182). The obtained dimensions for organizational behavioral agility were compared with the dimensions of organizational agility reference models with behavioral perspective.
Machine summary:
سپس در بخش کمي، اين ابعاد به همراه زيرمعيارهاي به دست آمده از قسمت قبل ، در قالب درخت تصميم گيري در کنار هم قرار گرفتند و با استفاده از نظرات تيم خبره و به کارگيري تکنيک تحليل سلسله مراتبي، رتبه بندي و وزن دهي شدند، که بيشترين اهميت مربوط به بعد آموزش با وزن (٠/٣٧٤) است و پس از آن ساير ابعاد چابکي رفتاري سازماني به ترتيب ، عبارت بودند از دانش (٠/٢٢٦)، توانايي کارکنان (٠/٢١٨)، فرهنگ (٠/١٨٢) در پايان ابعاد به دست آمده براي چابکي رفتاري سازماني با ابعاد مدل هاي مرجع چابکي سازماني، با ديدگاه رفتاري، مقايسه شدند.
اين پژوهش در تلاش است ابتدا، و پس از ارائۀ متون نظري قوي و بررسي پيشينۀ تحقيقات در قالب استفاده از تکنيک فراترکيب ، ابعاد، مؤلفه ها و شاخص هاي چابکي رفتاري سازماني را شناسايي کند؛ سپس ، با به کارگيري تکنيک تحليل سلسله مراتبي گروهي، الگويي مناسب و کاربردي براي افزايش چابکي با رويکرد رفتاري در دانشگاه ها مراکز آموزش عالي ارائه کند.