Abstract:
مقدمه: از جمله مسائلی که در رابطه با نظام آموزشی هر کشوری باید به آن توجه کرد، تفاوت برنامهریزی دروس و شیوه آموزش در دانشآموزان عادی و فرزانگان است. از همین رو، هدف از پژوهش حاضر مقایسه سلامت عمومی، ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان پیشدانشگاهی مدارس عادی و فرزانگان تحصیلی بود. روش پژوهش: نمونهی این پژوهش متشکل از 240 دانشآموز دختر مدارس پیشدانشگاهی در شهر رشت بودند که با توجه به جدول مورگان و به صورت تصادفی انتخاب شدند. تحقیق حاضر بر اساس هدف، کاربردی و از نظر روش، میدانی و از نوع علّی- مقایسهای بوده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین میانگین سلامت عمومی و ویژگیهای شخصیتی (برون گرایی، خوشایندی، وظیفهشناسی، تهییجپذیری و آزاداندیشی) دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی مدارس رشت تفاوت مثبت و معناداری وجود دارد (در سطح معناداری 03/0)، اما در مورد خودکارآمدی تحصیلی صدق نمیکند و تفاوتی بین خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان عادی و فرزانگان به چشم نمیخورد (در سطح معناداری 03/0). نتیجهگیری: با توجه به این یافتهها به نظر میرسد که دانشآموزان مدارس عادی در قیاس با دانشآموزان مدارس فرزانگان از ویژگیهای شخصیتی متفاوت و سلامت عمومی کمتری برخوردارند. از اینرو، توصیه میشود که دانشآموزان مدارس عادی توسط روانشناسان، مشاوران و سایر کارکنان و نیز خانوادههایشان، مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
Introduction: One of the issues that should be considered in relation to the educational system of each country is the difference between the planning of courses and the method of education in ordinary students and sages. Therefore, the aim of the present study was to compare general health, personality traits and academic self-efficacy in pre-university students of normal schools and academics. Methods: the sample of this study consisted of 240 female students of pre-university schools in Rasht who were randomly selected according to Morgan's table. The present study was applied in terms of purpose and in terms of method, field and casual-comparative. Results: The findings showed that there was a positive and significant difference between the mean of general health and personality traits (extraversion, pleasantness, conscientiousness, excitability and open-mindedness) of female pre-university students in Rasht schools (at a significance level of 0.03), but in terms of self-efficacy. Academic does not apply and there is no difference between academic self-efficacy in normal students and sages (at a significance level of 0.03). Conclusion: According to these findings, it seems that normal school students have different personality traits and less general health compared to Farzanegan schools. Therefore, it is recommended that regular school students be given more attention by psychologists, counsellors and other staff as well as their families.
Machine summary:
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که بين ميانگين سلامت عمومي و ويژگيهاي شخصيتي (برون گرايي، خوشايندي، وظيفه شناسي، تهييج پذيري و آزادانديشي) دانش آموزان دختر پيش دانشگاهي مدارس رشت تفاوت مثبت و معناداري وجود دارد (در سطح معناداري ٠/٠٣)، اما در مورد خودکارآمدي تحصيلي صدق نميکند و تفاوتي بين خودکارآمدي تحصيلي در دانش آموزان عادي و فرزانگان به چشم نميخورد (در سطح معناداري ٠/٠٣).
از طرفي، سلامت عمومي٥ در مفهوم عام خود نيز به سلامت فکر و تعادل رواني و دارا بودن خصوصيات مثبت رواني اطلاق ميشود و راه هاي دستيابي به سلامت فکر و روح که براي تعالي و تکامل فردي و اجتماعي انسان ها لازم است با پرداختن به آن روشن ميشود و همچنين در مفهوم تخصصي خود رشته اي از بهداشت است که افراد تحصيل کرده و داراي مهارت و 1- Self-efficacy 2 -Bandoura 3 -Personality Traits 4 -Kertschmer & Sheldon 5 -Mental Health تجربيات خاص با اتخاذ روش هاي علمي، آن را به مردم آموزش ميدهند (١١).
بر اين اساس ، جدول (١) نتايج آزمون مقايسه سلامت عمومي، ويژگيهاي شخصيتي و خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان عادي و فرزانگان را نشان ميدهد.
Comparison test results of the difference in dimensions of personality traits in the two groups (به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتيجه گيري: نتايج تحليل آزمون آنوا نشان داد که سطح سلامت عمومي در بين دانش آموزان فرزانگان و عادي متفاوت است .
Comparison of study habits, self- efficacy and procrastination among students of gifted and normal schools, Journal of Educational Psychology, 2014; 11(20): 196-175 (Full Text in Persian).