Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نیمرخ کارآفرینی دانشکدههای علوم ورزشی ایران و ارائة مدل اشتغال و کارآفرینی است. از پرسشنامة استاندارد گیب (2012) با روایی و پایایی مطلوب برای گردآوری دادهها استفاده شد. نتایج بررسی 11 مؤلفة کارآفرینی (چشمانداز، مأموریت و راهبرد دانشکده، حاکمیت و ادارة دانشکده، ساختار و طرح سازمانی، چندرشتهای بودن، فرارشتهای بودن، قدرت نفوذ و استفاده از منابع متنوع، مدیریت ذینفعان و ارزشهای جامعه، دانشآموختگان، انتقال دانش، مرکز رشد، تأمین مالی، مخاطرات در دانشکده، بینالمللیسازی و آموزش کارآفرینانه و آموزش) نشان میدهد که وضعیت کارآفرینی و اشتغال در دانشکدههای علوم ورزشی در سطح مطلوبی نیست. دانشجویان متناسب با نیازهای بازار کار حوزة تربیت بدنی، آموزش نمیبینند. با توجه به اینکه از لحاظ 11 شاخص استاندارد، وضعیت اشتغال و کارآفرینی در دانشکدههای علوم ورزشی در سطح پایینی است، ضرورت دارد که به مؤلفههای کارآفرینی در برنامهریزی و اجرای برنامههای آموزشی در دانشکدهها بیشتر توجه شود تا دانشجویان تربیت بدنی با رویکرد آموزشی کارآفرینانه بتوانند پس از فارغالتحصیلی بهعنوان کارآفرین در حوزة کسبوکار ورزش وارد شوند.
The purpose of this study is to investigate the entrepreneurship profile of faculty’s sports of Iran and offering the model of employment and entrepreneurship. The Gabe Standard Questionnaire (2012) with good validity and reliability was used to collect data .Results of the study of 11 components of entrepreneurship (vision, mission and strategy of the faculty, governance, and administration of the faculty, organizational structure and plan, multidisciplinary, transdisciplinary, influence and use of diverse resources, stakeholder management, and community values, graduates, knowledge transfer, The Center for Growth, Financing, College Risks, Internationalization, and Entrepreneurship Education and Training show that the situation of entrepreneurship and employment in sports schools is not at a good level. Students are not educated according to the needs of the physical education labor market. Given that in terms of 11 standard indicators, the employment and entrepreneurship situation in sports schools are low. It is necessary to pay more attention to the components of entrepreneurship in the planning and implementation of educational programs in schools so that physical education students with an entrepreneurial educational approach can graduate as an entrepreneur in the field of sports business.
Machine summary:
نتايج بررسي ١١ مؤلفۀ کارآفريني (چشم انداز، مأموريت و راهبرد دانشکده ، حاکميت و ادارة دانشکده ، ساختار و طرح سازماني، چندرشته اي بودن ، فرارشته اي بودن ، قدرت نفوذ و استفاده از منابع متنوع ، مديريت ذينفعان و ارزش هاي جامعه ، دانش آموختگان ، انتقال دانش ، مرکز رشد، تأمين مالي، مخاطرات در دانشکده ، بين الملليسازي و آموزش کارآفرينانه و آموزش ) نشان ميدهد که وضعيت کارآفريني و اشتغال در دانشکده هاي علوم ورزشي در سطح مطلوبي نيست .
برومند و همکاران (١٣٩٠) در پژوهشي به بررسي موانع اشتغال دانش آموختگان رشتۀ تربيت بدني و علوم ورزشي ايران پرداختند که يافتۀ تحقيق حاکي از اين بود که فقدان ارتباط نزديک بين دانشگاه ها و بخش هاي مختلف اجرايي و اقتصادي جامعه و عدم ارتباط بين دانشکده هاي تربيت بدني و کارآفريني به عنوان مؤثرترين عوامل دروني و ورود افراد غيرورزشي و غيرمتخصص به ورزش ، عدم توسعۀ بخش خصوصي در ورزش و عدم امکان برگزاري برخي رويدادهاي بين المللي در کشور مؤثرترين عوامل بيرونياند (١).