Abstract:
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش انواع آگهیهای تبلیغاتی منطقی و هیجانی مرتبط با ورزش در پارک در تغییرات امواج مغزی افراد با استفاده از الکتروانسفالوگرافی کمی بود. تحقیق حاضر، کاربردی و نیمهتجربی بود. جامعة آماری تحقیق شهروندان شهر اصفهان بودند که تاکنون برای فعالیت ورزشی به پارکها مراجعه نکردهاند. افراد 25 تا 35 ساله و تعداد 24 نفر (12 زن و 12 مرد) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. امواج مغزی افراد در دو مرحلۀ پیشآزمون (مشاهدة صفحة سفید) و پسآزمون (مشاهدة تصاویر منطقی و هیجانی) ثبت شد. از QEEG برای ثبت و کدنویسی امواج مغزی، و بهمنظور تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (ویلکاکسون) با نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد امواج مغزی افراد در مرحلۀ پسآزمون (مشاهدۀ تصاویر منطقی و هیجانی) نسبت به مرحلة پیشآزمون (مشاهدة صفحة سفید) کاهش یافت، که این کاهش هنگام مشاهدة تصاویر هیجانی بیشتر بود. از آنجا که کاهش امواج آلفا نشاندهندة افزایش توجه و بار شناختی است، به متولیان امر ورزش همگانی و بهخصوص ورزش در پارکهای شهر اصفهان پیشنهاد میشود بهمنظور تهییج شهروندان به ورزش و فعالیت بدنی در پارکها از جاذبههای تبلیغاتی، بهویژه جاذبههای هیجانی، استفاده کنند.
The purpose of the present study was to investigate the role of rationale and emotional advertising appeals related to sport in the park on brainwave changes of people with using quantitative electroencephalography (QEEG). The present study was practical and semi-experimental. The statistical population of the present study was the citizens of Isfahan city who have not yet visited the parks for sports activities. People in the age range of 25 to 35 years and 24 people (12 women and 12 men) were selected as the sample. Sample brainwaves were recorded in two stages: pre-test (observation of white screen) and post-test (observation of rational and emotional Ads). QEEG device were used for recording and coding sample brainwaves, and descriptive and inferential statistics (Wilcoxon test) were used for data analysis with SPSS software. The results showed that the brainwaves decreased in the post-test phase (observation of rational and emotional Ads) compared to the pre-test phase (white screen observation), which this reduction was greater when viewing emotional Ads. Since the decrease in alpha waves indicates an increase in attention and cognitive load, Officials of sport for all, especially sport in Isfahan city parks are suggested to use advertising appeals, especially emotional advertising appeals, in order to stimulate and persuasion of the citizens to engage in sport for all and physical activity in the parks.
Machine summary:
دانشيار، دانشکده تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه اصفهان ، اصفهان ، ايران چکيده هدف از تحقيق حاضر بررسي نقش انواع آگهيهاي تبليغاتي منطقي و هيجاني مرتبط با ورزش در پارک در تغييرات امواج مغزي افراد با استفاده از الکتروانسفالوگرافي کمي بود.
از آنجا که کاهش امواج آلفا نشان دهندة افزايش توجه و بار شناختي است ، به متوليان امر ورزش همگاني و به خصوص ورزش در پارکهاي شهر اصفهان پيشنهاد ميشود به منظور تهييج شهروندان به ورزش و فعاليت بدني در پارکها از جاذبه هاي تبليغاتي، به ويژه جاذبه هاي هيجاني، استفاده کنند.
بر اين اساس ، جاي خالي تحقيقي که نشان دهد آيا جاذبه هاي تبليغاتي منطقي و هيجاني مرتبط با ورزش در پارکها در تغييرات امواج مغزي افراد تأثيرگذار است يا نه ، احساس ميشود.
با توجه به نتايج تحقيق حاضر که نشان داد هر دوي آگهيهاي تبليغاتي هيجاني و منطقي در کاهش امواج مغزي (امواج آلفا) افراد و در نتيجه افزايش تمرکز، توجه و قدرت تصميم گيري بيشتر آنها تأثيرگذار است ، ميتوان به منظور گرايش بيشتر افراد به فعاليت ورزشي در پارکها از اين دو نوع جاذبۀ تبليغاتي استفاده کرد.
Associated professor, Faculty of physical education and sport sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran ( Received: 11/03/2020Accepted: 16/09/2020) Abstract The purpose of the present study was to investigate the role of rationale and emotional advertising appeals related to sport in the park on brainwave changes of people with using quantitative electroencephalography (QEEG).