Abstract:
مقدمه: بحران وجودی و تعارض والد_ نوجوان دو مفهوم درهم تنیدهای هستند چرا که باهم رابطه دارند و در این میان حمایت اجتماعی میتواند نقش موثری در بهبود بحران داشته باشد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف نقش تعارض والد-نوجوان و حمایت اجتماعی در پیشبینی بحران وجودی در دانشآموزان انجام گرفت.
روش: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمام دانشآموزان پایهی دوازدهم شهرستان سنندج بود که ۱۷۵ نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تعارض والد ـ نوجوان استراس (۱۹۹۰)؛ حمایت اجتماعی خانواده پروسیدانو و هلر (۱۹۸۳) و بحران وجودی احمدی و دستغیب (۱۹۹۴) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه از طریق نرم افزار SPSS ۲۲ انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد بین تعارض والد نوجوان با بحران وجودی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (۰/۰۱> P)؛ همچنین بین حمایت اجتماعی با بحران وجودی ارتباط منفی و معناداری به دست آمد (۰/۰۱> P). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان میدهد ۲۳ درصد از واریانس بحران وجودی دانشآموزان به طور معناداری از طریق متغیرهای تعارض والد_ نوجوان و حمایت اجتماعی تبیین میشود.
نتیجهگیری: میتوان گفت تعارضات خانوادگی و همچنین طرز حمایت از جانب دیگران میتواند بحران وجودی دانشآموزان را پیشبینی کند.
Introduction: Existential crisis and parent-adolescent conflict are two concepts which are entangled because they are associated with each other, in this regard social support can play a significant role in improving the crisis.
Aim: The purpose of this study was to investigate the role of parent-adolescent conflict and social support in predicting existential crisis in students.
Method: The method of this study is categorized as a descriptive correlational. The study population include all 12th grade students in Sanandaj that 175 of them were selected by randomized cluster sampling. Questionnaires of Parent-Adolescent Conflict of Strauss (1990), Family Social Support of Pss_ Fr (1983) and Existential Crisis of Ahmadi and Dastgheib (1994) were used to collect data. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis by SPSS-22 software.
Results: The results revealed a significant positive relationship between parent-adolescent conflict and existential crisis (P
Conclusion: To conclude, it can be said that family conflicts as well as the way of supporting others can predict the existential crisis of students.