Abstract:
هدف از این پژوهش ارائه چارچوب مفهومی توسعه کارآفرینی در صنعت گردشگری ورزشی کشور بود. روش تحقیق از نوع مطالعات کیفی نظامند و توسعهنگر میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (صاحبنظران) و جامعه اطلاعاتی (منابع علمی و اسناد) حوزه گردشگری ورزشی بود. از دو ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای و مصاحبه استفاده گردید. روایی پژوهش با استفاده از روش اعتباریابی کیفی مبتنی بر نظر متخصصان مورد تایید قرار گرفت. از روش کدگذاری برای چارچوببندی راهکارها استفاده گردید. چارچوب شناسایی شده شامل مشوقهای محیطی و نهادی، ساختار و مدیریت توسعه، نگرش، رفتار و فرهنگ کارآفرینانه، تأمین منابع توسعه، نظام نوآوری، زمینهها و فرصتها و پیامدهای توسعه کارآفرینی در گردشگری ورزشی بود. ارتباط بین منظرها از طریق سه نوع اثر پیشایندی، فرایندی و پیامدی و با مشخص کردن جنبه برجسته تأثیر مشخص گردید. علاوه براین برای هر کدام از منظرها چالشها و راهکارهای اجرایی مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این یافتهها پیشنهاد میشود در توسعه کارآفرینی در گردشگری ورزشی اقدامات و تصمیمگیریهای راهبردی مبتنی بر تفکیک منظرهای فوق و پیشبینی ارتباط بین آنها باشد. رویکرد کلی میتواند این باشد که بر مبانی محیط و منابع گردشگری ورزشی و از طریق مدیریت، فرهنگسازی و نوآوری در این صنعت به ارتقای فرصتها و پیامدهای کارآفرینی در آن اقدام شود.
Abstract The purpose of this research was to present a conceptual framework for entrepreneurship development in national tourism industry. Methodology was a systematic, development qualitative research. Research population included human division (experts) as well as information sources (scientific sources plus documents) in the field of sports tourism. There were two instruments containing the library study and interview. Research validity was confirmed through the qualitative validation based on the experts' opinions. The coding method was applied to define the framework of course of action. The defined framework was composed of environmental and institutional incentives, development management and structure, attitude, entrepreneurship culture and behavior, development resources provisioning, entrepreneurship system, and grounds, opportunities and outcomes of entrepreneurship development in sports tourism. The relationship between the perspectives was conducted by three effects of precedents, processes, and consequences focused on depicting the outstanding effect. Moreover, with regards to perspectives, challenges and courses of action were examined. According to results, to develop entrepreneurship in sports tourism, it is offered to consider the strategic actions and decisions classified by mentioned perspectives as well as prediction of their relations. The general approach is to leverage the entrepreneurship opportunities and consequences in sports tourism industry focused on environmental basis, sports tourism resources, management, culturalization and innovation.