Abstract:
اکثر پژوهشهای انجام شده درخصوص انقلاب ایران یا به تاثیرات سیاسی آن در داخل و یا بازتابهای آن در سطح منطقه توجه نشان دادهاند. یکی از ابعاد کمتر شناخته شده انقلاب اسلامی نقش مهمی است که انقلاب اسلامی در مکتب سازی ایفا کرده است و یکی از مصداقهای متاخر آن مکتب شهید سلیمانی است.(هدف پژوهش) سوال اصلی پژوهش این است که مکتب سازی در انقلاب اسلامی ایران چگونه شکل گرفت و مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان نمونه متاخر آن، از چه خصوصیات و ویژگیهایی برخوردار است؟(سوال) فرضیه پژوهش به نقش امام خمینی (ره) در مکتب سازی در انقلاب اسلامی اشاره کرده و مکتب شهید سلیمانی را ادامه آن مکتب معرفی کرده است. (فرضیه) برای انجام پژوهش از روش توصیفی_تحلیلی (اسنادی) استفاده گردید. (روش) یافتههای پژوهش مکتب شهید سلیمانی را ادامه مکتب امام خمینی (ره) معرفی نموده و آن را دارای خصوصیات زیر میداند: شهادت طلبی، شجاعت و شهامت، اخلاص و دینداری، آینده نگری، تکلیف گرایی، اخلاق مداری، خدمت رسانی به محرومان، دشمن شناسی و تمرکز بر هدف. یافتهها نشان میدهد تداوم انقلاب اسلامی مستلزم توجه بیشتر به بحث مکتب سازی و ترویج و گسترش مکتب امام خمینی (ره) و شهید سلیمانی است.
Most research on the Iranian revolution has focused on either its political implications at home or its reflections at the regional level. One of the neglected aspects in these researches is the role that the Islamic Revolution of Iran has played in creating school thought.(Necessity of research) The article explains the important role that the Iran Revolution has played in creating school thought and one of its later examples, the school of Shahid Soleimani. (Research Objective) The main question of the research is how creating school was formed in the Islamic Revolution of Iran and what are the characteristics of the school of Martyr Ghasem Soleimani as a later example? The research hypothesis refers to the role of Imam Khomeini in creating school thought in the Islamic Revolution and introduces the school of Shahid Soleimani as a continuation of that way. (Hypothesis) The descriptive-analytical method was used to conduct the research. (Method) The research findings identified the following features for the school of Shahid Soleimani: love of martyrdom, courage and bravery, sincerity and religiosity, foresight, task-oriented, ethicism, serving the deprived, recognize enemy from the friend, and focus on the target. The findings also show that the continuation of the Islamic Revolution requires more attention to the issue of creating school and the promotion and expansion of the school of Imam Khomeini and Martyr Soleimani.
Machine summary:
یافته های پژوهش مکتب شهید سلیمانی را ادامه مکتب امام خمینی (رحمه الله علیه ) معرفی نموده و آن را دارای خصوصیات زیر می داند: شهادت طلبی، شجاعت و شهامت ، اخلاص و دینداری، آینده نگری، تکلیف گرایی، اخلاق مداری ، خدمت رسانی به محرومان ، دشمن شناسی و تمرکز بر هدف .
سوال اصلی پژوهش این است که مکتب سازی در انقلاب اسلامی ایران چگونه شکل گرفت و مکتب شـهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان نمونه متاخر آن ، از چه خصوصـیات و ویژگـی هـایی برخـوردار اسـت ؟ فرضیه پژوهش به نقش امام خمینی (رحمه اللـه علیـه ) در مکتـب سـازی در انقلـاب اسـلامی اشـاره کـرده و خصوصیاتی همچون شهادت طلبی، رویکرد جهادی، اخلاص ، فروتنی، تمرکز بر هدف ، بصیرت عمیق ، آینده نگری، مردم داری و...
مجله حصون در مطلبی به قلم سید علی خامنه ای(١٣٨٤) شاخص های مکتب سیاسی امام خمینی (رحمه الله علیه ) را درهم تنیده بودن معنویت و سیاست ، اعتقاد به نقش مردم ، نگـاه بین المللی و جهانی، پاسداری از ارزش ها و عدالت اجتماعی ذکر کرده است .
برای آنـان کـه مکتـب روح اللـه را از نزدیک لمس نکرده و انقلاب اسلامی را تجربه نکرده بودند همراهی با شهید سـلیمانی در میـدان هـای رزم ، تجلّی درس آموزی در مکتب امام خمینی (رحمه الله علیه ) بود.
» (آیت الله خامنه ای، ١٣٩٨/١١/١٦) ٤-٧- اخلاق مداری و تقید در امور دینی یکی از آثار انقلاب اسلامی و مکتب امام خمینی (رحمه الله علیه ) تقویت هویت اسلامی در مردم ایران بود.