Abstract:
موضوع تعلیم و تربیت در دوران خدمت سربازی از جایگاه رفیعی برخوردار است، چراکه موضوع خدمت سربازی از راهبردهای مهم دفاعی و نظامی کشور به شمار میرود. این تحقیق با هدف احصاء نظریه مبنایی رهبر معظم انقلاب در موضوع جایگاه تعلیم و تربیت در دوران خدمت مقدس سربازی صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق کلیه فرمایشات معظم له در موضوع خدمت سربازی است. روش انجام تحقیق به شیوه کیفی بوده و از روش نظریهپردازی داده بنیاد بهره برده است. تحلیل فرمایشات معظم له نشان میدهد عمده فرمایشات در موضوع خدمت سربازی دارای مضامین تربیتی است و مخاطب فرمایشات چهار دسته (فرماندهان، مسئولان و سیاستگذاران در موضوع خدمت سربازی، سربازان و عموم جامعه) هستند. بخش تحلیل فرمایشات نشان میدهد عمده توصیهها در موضوع خدمت سربازی دارای مضامین تربیتی بوده است. در بخش تحلیل داده بنیاد مشخص شد پس از تبیین چیستی خدمت سربازی، عوامل زمینهساز، شرایط مداخلهگر، به راهبردها و پیامدهای خدمت سربازی تبیین شده و راهبردهای مزبور به بخشهای تربیتی، مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی قابل دستهبندی است. همچنین راهبردهای تربیتی نیز به بخشهای(تحول معنوی، آموزشی، اوقات فراغت، مهارتآموزی و دانشافزایی) تقسیمبندی شد. پیامدها نیز به دو بخش پیامدهای مثبت و منفی قابلتفکیک است. تجزیهوتحلیلهای تحقیق در بخش تحلیل محتوای کیفی و احصاء نظریه داده بنیاد توسط نرمافزار انویوو(nvivo) و تحلیل محتوای کمی فرمایشات توسط نرمافزار اکسل انجام شد.
تحظی مساله التعلیم و التربیه فی اثناء الخدمه العسکریه بمکانه عالیه ، لان موضوع الخدمه العسکریه من
الاستراتیجیات الدفاعیه والعسکریه المهمه للبلد. اجری هذا التحقیق بهدف احصاء النظریه الاساسیه لقايد الثوره المعظم
فی موضوع مکانه التعلیم و التربیه اثناء الخدمه العسکریه المقدسه. کان المجتمع الاحصايی للدراسه جمیع اقوال القايد
المعظم فیما یتعلق بموضوع الخدمه العسکریه. اسلوب البحث کیفی و استفاد من منهج التنظیر المبنی علی البیان . یظهر
تحلیل اقوال القايد المعظم ان الاقوال الريیسیه فی موضوع الخدمه العسکریه لها مضامین تربویه وان المخاطب لهذه
الاقوال اربع فيات )الحکام والمسوولون و الساسه فی موضوع الخدمه العسکریه والجنود وعامه الجمهور(. یظهر تحلیل
الاقوال ان التوصیات الريیسیه حول موضوع الخدمه العسکریه کان لها مضامین تربویه. فی قسم التحلیل المبنی علی
البیان ، وجد انه بعد شرح ماهیه الخدمه العسکریه ، یتم تبیین العوامل المکونه للارضیه والشرايط المتداخله
لاستراتیجیات وعواقب الخدمه العسکریه ویمکن تصنیف الاستراتیجیات المذکوره فی الاقسام التربویه و الاداریه و
الثقافیه و الاجتماعیه. کما تم تقسیم الاستراتیجیات التربویه الی اقسام )التحول الروحی ، التعلیمی ، اوقات الفراغ ،
التدریب علی المهارات و ازدیاد العلم(. یمکن تفکیک النتايج الی النتايج الایجابیه والسلبیه. تم اجراء التجزيه و
تحلیلات التحقیق فی قسم تحلیل المحتوی الکیفی و احصاء نظریه المبنیه علی البیان بواسطه برنامج الانویوو وتم اجراء
تحلیل المحتوی الکمی للاقوال بواسطه برنامج Excel .
The issue of education during military service has a high status. The aim of this study was to enumerate the basic theory of the Supreme Leader of the Revolution on the subject of the status of education during the sacred military service. The statistical population of the study is all of His Majesty's orders on the subject of military service. The research method is qualitative and has used two strategies of data foundation theorizing method and deductive qualitative content analysis and quantitative content analysis. Analysis of His Holiness Leh's orders shows that the main orders in the subject of military service have educational themes and the addressees of the orders are 4 categories (commanders, officials and policy makers in the subject of military service, soldiers and the general public). The section on quantitative content analysis of orders shows that the main recommendations in this regard are with an educational approach. In the section on deductive qualitative content analysis, it was found that His Holiness referred to the functions of military service, priorities, requirements, prohibitions, injuries, barriers to military service. In the data analysis section of the foundation, it was found that after explaining what military service is, the underlying factors, intervening conditions, the strategies and consequences of military service are mentioned and the mentioned strategies can be classified into educational, managerial, cultural and social sectors. Educational strategies are also divided into sections (spiritual transformation, education, leisure, training, and knowledge enhancement). Consequences can also be divided into positive and negative consequences. Research analyzes were performed in the field of qualitative content analysis and data theory of the foundation by nvivo software and quantitative content analysis of orders by Excell Software.
Machine summary:
به همين منظور ضرورت دارد تا نيروهاي مسلح هرساله ضمن برآورد وضع موجـود و شناسـايي نقاط قوت و چالش ها، راهبردهاي متناسب بـا تغييـرات اجتمـاعي در راسـتاي بهينـه سـازي خـدمت سربازي مبتني بر شاخص هاي فرهنگي تربيتي را تعيين نمايند تا دوران خدمت سربازي هـم موجـب افزايش سرمايه هاي اجتماعي در کشور و همچنين افزايش اعتماد به نيروهاي مسلح شود و هم سبب تقويت دفاعي نيروهاي مسـلح شـده و هـم زمـان بسـتر قابـل تـوجهي بـراي تربيـت و رشـد و ارتقـاء ظرفيت هاي مادي و معنوي جوانان شود و در دوران پس از خـدمت سـربازي نيـز جوانـان از طريـق بسيج و مساجد ارتباط خـود را بـا برنامـه هـاي نظـام جمهـوري اسـلامي و نيروهـاي مسـلح باهـدف آمادگي همه جانبه حفظ نمايند.
برسي پيشينه تحقيق نشان مي دهد، بسيار از نويسندگان نسبت به احصاء نظريه مبنايي رهبر معظم انقلاب در خصوص ويژگي هاي نيروهاي مسلح اقدام نموده انـد و همچنـين برخـي از تحقيقـات بـه برسي ميزان اثربخشي آموزش هاي تربيتي در دوره خدمت مقدس سربازي پرداخته اند ولي تـاکنون هيچ تحقيقي در خصوص احصاء نظريه مبنايي رهبر معظـم انقـلاب در خصـوص خـدمت سـربازي نپرداخته اند.
روش پژوهش جامعه آماري اين تحقيق کليه فرمايشات رهبر معظم انقلاب در موضوع خدمت مقدس سربازي از سال هاي ١٣٦٨ الي ١٣٩٧، و شيوه نمونه گيري از نـوع تمـام شـماري بـوده اسـت ، لـذا تحقيـق از تکنيک نمونه گيري استفاده نکرده است .
از ديدگاه رهبر معظم انقلاب سربازي از مهم ترين نيازهاي کشـور بوده که عظمت بالايي دارد و زمينه ساز عزت ملي است ، ازاين رو منزلت اجتماعي سرباز در جامعـه بايد بالا باشد و اين وظيفه سياست گذاران ايـن حـوزه اسـت .