Abstract:
هدف از این پژوهش تبیین و بررسی اهداف تربیتی بیانیه گام دوم انقلاب است. روش پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی بوده است . بدینصورت که ابتدا اهداف موجود در بیانیه شناسایی و احصاء شدند و سپس هر یک از اهداف به فراخور ارتباط ، در یکی از ساحتهای ششگانهی تربیت قرار داده شدند و سپس مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند.نتایج حاصل از پژوهش حاضر ، نشان میدهد که اهداف تربیتی ساحت اجتماعی- سیاسی بسامد بسیار بالایی را به خود اختصاص دادهاند. تبیین اهداف در این ساحت، تعهد افراد را در فعالیتهای سیاسی- اجتماعی تقویت میکند و باعث نقشآفرینی و درنهایت کسب اعتبار بیشتر برای جامعه ایران اسلامی در جوامع بینالمللی میگردد .اهداف ساحت تربیتی اعتقادی ، عبادی و اخلاقی دومین بسامد را به خود اختصاص دادهاند و این بدین معنا است که اگر تمام شرایط نقشآفرینی مهیا باشد ولی نسبت به اهداف ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی کوتاهی شود، نمیتوان به هدف نهایی تربیت که همان رضوان الهی است، نائل آمد. بسامد اهداف ساحت اقتصادی و حرفهای با ساحت علمی و فناوری قرابت بیشتری دارد که بیانگر ارتباط نزدیک این ساحات با یکدیگر است، چراکه پیرو تجهیز و تقویت زیرساختهای علمی و فناوری ، ساحت اقتصادی و حرفهای رونق پیدا میکند و کمترین بسامد مربوط به ساحتهای زیباییشناختی و هنری و زیستی – بدنی است که بیانگر این مهم است که چنانچه در یک جامعه بشری دستورالعملهای جامع و کافی برای تقویت و توسعه سایر ساحات وجود داشته باشد و زمینههای استقرار و پیادهسازی دستورالعملها وجود داشته باشد،خودبهخود ساحتهای هنری و زیباییشناختی و زیستی – بدنی توسعه مییابند و زمینههای نشاط و امیدبخشی و توجه به ظرفیتهای انسانی محقق میگردد.
الغرض من هذه الدراسه هو التبیین ودراسه الاهداف التربویه لبیان الخطوه الثانیه من الثوره. کانت طریقه الدراسه الحاضره
توصیفیه و تحلیلیه. وبهذه الطریقه ، اولا ، تم التعرف و تحدید الاهداف الوارده فی البیان ، ثم تم وضع کل هدف ، وفقا للعلاقه
، فی احد مجالات التربیه السته ثم تم فحصها وتحلیلها. نتايج الدراسه الحاضره ، یظهر ان الاهداف التربویه للمجال الاجتماعی
والسیاسی لها وتیره عالیه جدا. ان تبیین الاهداف فی هذا المجال یعزز التزام الافراد بالانشطه الاجتماعیه والسیاسیه ویجعلهم
یلعبون دورا ویکتسبون فی النهایه مزیدا من الاعتبار للمجتمع الایرانی الاسلامی بین مجتمعات العالم.ان اهداف مجال التربوی
الاعتقادی و العبادی و الاخلاقی خصت نفسها بالتردد الثانیه وهذا یعنی انه اذا توفر کل شروط لعب الادوار ، لکن صارت
اهداف المجالات العقايدیه والتعبدیه والاخلاقیه معرضا للقصور ، لا یمکن الوصول الی الهدف النهايی للتربیه ، و هو الرضوان
الالهیه. ان تردد اهداف مجال الاقتصادیه والتخصصیه اقرب الی المجال العلمی والتکنولوجی ، الذی یدل علی العلاقه القریبه
بین هذه المجالات بعضها مع بعض ، لانه بعد التجهیز وتقویه البنیه الاساسیه العلمیه والتکنولوجیه ، یزدهر المجال الاقتصادی
والتخصصی. و یرتبط اقل التردد الی مجالات معرفه الجمالیه والفنیه والبیولوجیه للجسم ، و هذا یشیر الی هذه النکته المهمه و
هی انه اذا کان هناک فی مجتمع انسانی تعلیمات شامله وکافیه لتقویه وتوسعه مجالات اخری وکان هناک ارضیات للاستقرار
وتنفیذ التعلیمات ،تتوسع مجالات الفنیه و معرفه الجمالیه والبیولوجیه الجسمیه بنفسها وتتحقق ارضیات البهجه و اعطاء الرجاء
والاهتمام بالقواه البشریه.
The purpose of this study is to explain and examine the educational goals of the second phase of the revolution statement. The research method was descriptive-analytical. First, the goals of the statement were identified, each of the goals, according to the subject, was included in one of the six main domains of education, and then they were examined and analyzed. Results showed that the educational goals of the socio-political domain have the largest frequency. The goals of this domain define the duties and obligations of individuals in socio-political activities and cause them to play a role and ultimately gain more prestige for Iran in the international communities. The educational goals of the religious and moral domain are in the second place meaning that if all the conditions are ready for the role-playing of individuals, but they are indifferent to the realization of the goals of the religious and moral domain, the ultimate goal of education, which is the divine gratification, cannot be achieved. The frequency of the goals of the economic and professional domain is very close to that of the scientific and technological domain, indicating the close relationship between these domains, because after equipping and strengthening scientific and technological infrastructure, we will observe economic and professional growth and development. Aesthetic and artistic, biological and physical domains have the least frequencies indicating that implementation of the comprehensive and sufficient instructions will pave the way for vitality, hope, and attention to human capacities in a society, and the goals of these two domains will be achieved automatically.
Machine summary:
سرفصل هاي اين بيانيه به شرح زير مي باشند: ١- ورود انقــلاب اســلامي بــه دومــين مرحلــه خودســازي، جامعــه پــردازي و تمــدن ســازي؛ ٢- پيروزي انقلاب اسلامي،آغازگري عصر جديد عـالم ؛ ٣- شـعارهاي جهـاني، فطري،درخشـان و هميشه زنده انقـلاب اسـلامي ؛ ٤- دفـاع ابـدي از نظريـه ي نظـام انقلابـي؛ ٥- جمهـوري اسـلامي و فاصله ي ميان بايدها و واقعيت هـا؛ ٦- انقـلاب اسـلامي مايـه ي سـربلندي ايـران و ايرانـي؛ ٧- بـراي برداشتن گام هاي استوار در آينده ، بايد گذشته را درست شناخت ؛ ٨- آغاز انقلاب و نظام اسـلامي از نقطه صـفر؛ ٩- تقابـل دوگانـه ي جديـد «اسـلام و اسـتکبار» پديـده ي برجسـته ي جهـان معاصـر؛ ١٠- مديريت جهادي و اعتقاد به اصل ما مي توانيم ، عامل عزت و پيشرفت ايران در همه ي عرصه ها؛ ١١- برکات بزرگ انقلاب اسلامي(١١-١- ثبات و امنيـت و حفـظ تماميـت ارضـي ايـران ؛ ١١-٢- موتور پيشران کشور در عرصه ي علـم و فنـاوري و ايجـاد زيرسـاخت هـاي حيـاتي و اقتصـادي و عمرانـي ؛ ١١-٣- بـه اوج رسـانيدن مشـارکت مردمـي و مسـابقه ي خـدمت رسـاني ؛ ١١-٤- ارتقـاء شگفت آور بينش سياسي آحاد مـردم ؛ ١١-٥- سـنگين کـردن کفـه ي عـدالت در تقسـيم امکانـات عمــومي کشــور؛ ١١-٦- افــزايش چشــمگير معنويــت و اخــلاق در فضــاي عمــومي جامعــه ؛ ١١-٧- ايسـتادگي روزافــزون در برابـر قلــدران و زورگويــان و مسـتکبران جهــان )؛ ١٢- انقـلاب چهل ساله و گام بزرگ دوم ؛ ١٣- اقتدار انقلاب اسلامي و تغييـر چـالش هـا و شکسـت مسـتکبران ؛ ١٤- جوانان ، محور تحقق نظام پيشرفته ي اسلامي؛ ١٥- نيروي انساني مستعد و کارآمـد بـا زيربنـاي عميق و اصيل ايماني و ديني، مهم ترين ظرفيت اميدبخش کشور؛ ١٦- فهرست طولاني فرصت هاي مادي کشور؛ ١٧- گام دوم سرفصل ها و توصيه هاي اساسـي در پرتـو اميـد و نگـاه خـوش بينانـه بـه آينــده ،١٨- توصــيه هــا؛ (١٨-١- علــم و پــژوهش ؛ ١٨-٢- معنويــت و اخــلاق ؛ ١٨-٣- اقتصــاد؛ ١٨-٤- عدالت و مبارزه با فسـاد؛ ١٨-٥- اسـتقلال و آزادي؛ ١٨-٦- عـزت ملـي، روابـط خـارجي، مرزبندي با دشمن ؛ ١٨-٧- سبک زندگي) پيشينه پژوهش در رابطه بـا محتـواي بيانيـه ي گـام دوم انقـلاب تحقيقـاتي انجـام شـده اسـت کـه در ادامـه بـه مرتبط ترين آن ها با موضوع موردپژوهش اشاره ميشود: محمدي پويا و ترکاشوند( ١٣٩٩) در پژوهشي با عنوان «تربيت زمينه ساز تمدن نوين اسلامي بـا تأکيد بر انديشه مقام معظم رهبري(مدظله العالي)» چنين نتيجه گرفتند که ؛ مؤلفه هاي احصاء شـده ي تحقـق تمـدن نـوين اسـلامي ازمنظـر مقـام معظـم رهبري(مدظلـه العـالي) عبـارت انـد از: معنويـت ، علم گرايي، اخلاق ، عقلانيت ، عدالت ، وحدت گرايي، پيشرفت ، مجاهدت مداوم و پويايي فرهنگ .