Abstract:
اقتصاد مقاومتی بهعنوان راهکاری برای برونرفت از محاصره اقتصادی دشمن، توسط رهبر معظم انقلاب ارائه گردید. آموزشوپرورش بهعنوان یکی از بزرگترین نهادهای حکومتی میتواند نقش مؤثر و فزایندهای در تحقق این راهکار داشته باشد. هدف از انجام این پژوهش کیفی از نوع مطالعه موردی، کشف چارچوبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در آموزشوپرورش است. مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش شامل متخصصان اقتصاد مقاومتی و مدیران آموزشوپرورش آشنا با اقتصاد مقاومتی در کشور بودند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند از نوع معیار و بحث اشباع دادهها انتخاب شدند. روش جمعآوری دادهها شامل مصاحبه نیمساختمند و نیز مطالعه اسناد بالادستی مرتبط بود. با استفاده از روش تحلیل مضمون، کدها، استخراج و شبکه مضامین ترسیم شد. شبکه کشف شده نشان داد که تحقق اقتصاد مقاومتی در آموزشوپرورش مشتمل بر 12 مضمون سازمان دهنده و 61 مضمون پایه است. اعتبار نتایج با استفاده از روش همسوسازی دادهها، تأیید شد. یافتهها نشان دادند که اقدامات نهادی، مدیریت سرمایههای انسانی، مدیریت کارآمد منابع مالی، پرورش روحیه کار در دانش آموزان، الگوسازی و اصلاح سبک زندگی، مردم محوری را میتوان بهعنوان برخی از اصلیترین ابعاد تحقق اقتصاد مقاومتی در آموزشوپرورش محسوب کرد.
قدم القايد المعظم للثوره الاقتصاد المقاومی علی انه مفر عن المحاصره الاقتصادی من جانب العدو. ان دايره
التعلیم و التنشيه ، باعتبارها احدی من اکبر الموسسات الحکومیه ، ان یلعب دورا فعالا ومتزایدا فی تحقیق هذه
الاستراتیجیه. الغرض من هذه الدراسه الکیفیه من نوع مطالعه مصداقیه هو اکتشاف اطار لتحقیق الاقتصاد المقاومی فی
دايره التعلیم التنشيه. یشتمل المشارکون بالقوه فی البحث متخصصی الاقتصاد المقاومی ومدیری التعلیم و التربیه
المطلعین علی الاقتصاد المقاومی فی الدوله ، الذین تم اختیارهم باستخدام اخذ عینات هادفه من النوع القیاسی ومناقشه
اشباع البیانات. اشتملت طرق جمع البیانات المقابلات شبه المنظمه ودراسه الوثايق العلیی المرتبطه. تم استخراج الرموز
وتعیین شبکه المضامین باستخدام طریقه تحلیل المحتوی. اظهرت الشبکه المکتشفه ان تحقیق الاقتصاد المقاومی فی
التعلیم والتنشيه یتکون من 12 موضوعا تنظیمیا و 61 موضوعا اساسیا. تم تایید اعتبار النتايج باستخدام طریقه محاذاه
البیانات. واظهرت النتايج ان التدابیر الموسسیه ، واداره راس المال البشری ، والاداره الفعاله للمنابع المالیه ، وتنشيه
اخلاقیات الاشتغال لدی التلامیذ، ونمذجه واصلاح اسلوب المعاش ، والترکیز علی الناس یمکن اعتبارها من الابعاد
الريیسیه لتحقیق الاقتصاد المقاومی فی نظام التعلیم و التنشيه.
Resistance economics was proposed by the supreme leader of the revolution as a way of overcoming enemy economic siege. Education as one of the largest government institutions can play an increasingly effective role in achieving this. The purpose of this qualitative case study is to explore a framework for resistive economics in education. Potential research participants included resistance economists and education managers familiar with resistive economics in the country who were selected using purposeful sampling and standardized data saturation discussion. Data were collected through semi-structured interviews with education managers and resisting economists as well as the study of related upstream documents. The themes were extracted, coded, and meshed using a thematic analysis method. The discovery network showed that the realization of a resistive economy in education consists of 12 organizational themes and 61 basic themes. The validity of the results was confirmed by the data matching method. The findings showed that institutional measures, human capital management, efficient management of financial resources, nurturing student morale, modeling and reforming lifestyle, people-centered, etc. can be considered as some of the main aspects of the realization of a resilient economy in education and traning.
Machine summary:
درنهايت مي توان در جمع بندي تعاريف ذکرشده براي مفهـوم اقتصـاد مقـاومتي، همان تعريف رهبر معظم انقلاب را به عنوان تعريفي جامع ومانع از اقتصاد مقاومتي، در اين پـژوهش در نظر گرفت که فرمودند :" اقتصاد مقاومتي يعني آن اقتصادي که در شـرايط فشـار و تحـريم ، در شرايط دشمنيها و خصومت هاي شديد ميتواند معـين رشـد و شـکوفايي کشـور باشـد١" (پايگـاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، ١٣٩١).
در جمع بندي نهايي در بخش پيشينه پژوهش هاي خارجي، مي توان گفت : فقدان جامع نگري در تعريف و تحليل ابعاد تاب آوري اقتصادي ، عدم بررسي تبعات پس از وقوع شوک نامطلوب در حد لازم ، نارسايي شاخص هاي مقاومت و تاب آوري اقتصادي (مير جليلي ، ١٣٦:١٣٩٥) و مهم تر از همه عدم بررسي نقش آمـوزش وپـرورش بـر روي تـاب آوري اقتصـادي اسـت ؛ امـا آنچـه از بررسـي و جمع بنـدي پـژوهش هـاي داخلـي حاصـل مـيشـود آن اسـت کـه بيشـتر تحقيقـات بـر روي نقـش آموزش وپرورش در اين رابطه تأکيد ميکنند و يا تنها به بررسي مؤلفه برنامه درسي در قالب اقتصاد مقاومتي پرداخته اند.
براي ترسيم شبکه مضامين تحقق اقتصاد مقاومتي در آموزش وپرورش ، با الگو گيـري از چـارچوب شـبکه ي مضـامين آترايـد استرلينگ ١ (٢٠٠١) مراحل زير به ترتيب طي شد که نتايج هـر بخـش بـه تفکيـک در قالـب شـکل شماره يک ارائه شده است : جدول ١.
Briguglio, Lino; Piccinino, Stephen.