Abstract:
پژوهش حاضر درصدد تبیین ابعاد و مؤلفههای برنامهی درسی آموزش فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی مبتنی بر هوش معنوی و تحلیل آن در محتوای پنج سند از اسناد بالادستی شامل سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، برنامهی درسی ملی، نقشهی جامع علمی کشور، قانون اساسی و سند نهایی چشمانداز بیستساله است. روش پژوهش توصیفی و شامل تحلیل اسنادی و همچنین تحلیل محتوا بوده و رویکرد آن نیز کاربردی محسوب میشود. جامعهی تحلیلی نیز شامل متون مرتبط با ابعاد و مؤلفههای برنامهی درسی آموزش فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی مبتنی بر هوش معنوی و همچنین متن اسناد است که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعهی پژوهشی، از نمونهگیری صرفنظر شده و کل جامعهی آماری تحت بررسی و تحلیل قرار گرفت. ابزارهای اندازهگیری، فرم فیشبرداری و همچنین سیاههی تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و دادههای اسنادی به شیوهی کیفی با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند آنتروپی شانون مورد تحلیل قرارگرفته و چارچوب مفهومی برنامهی درسی فبک، بر اساس مدارک و مستندات مرتبط در چهار مؤلفهی اصلی و ۴۹ مؤلفهی فرعی تدوین شده است. نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون بیانگر این بود که در بررسی پنج سند از اسناد بالادستی، مؤلفههای مذکور از توزیع نرمال برخوردار نبوده و مؤلفهی پیامدهای اجتماعی تفکر فلسفی با 1270 مورد، دارای بیشترین میزان فراوانی و مؤلفهی چیستی فلسفه با 47 مورد، کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده است و مغفول واقع شده است.
تسعی الدراسه الحالیه الی تبیین الابعاد و مکونات منهج الدرسی لتعلیم الفلسفه للاطفال من خلال اسلوب
مجتمع البحثی مبتنيا علی الذکاء الروحی وتحلیله فی محتوی خمس وثايق من الوثايق العلیی بما فی ذلک وثیقه التحول
الاساسی للتعلیم و التربیه ، والمناهج الدرسی الوطنیه ، والخریطه الشامله العلمیه للوطن والقانون الاساسی والوثیقه
النهايیه لرویه العشرین سنه. منهج البحث توصیفی ویتضمن التحلیل الوثايقی وایضا تحلیل المحتوی کما یحتسب اتجاهه
اتجاها عملیه. کما یشتمل المجتمع التحلیلی علی نصوص تتعلق بابعاد ومکونات منهج تعلیم الفلسفه للاطفال من خلال
اسلوب مجتمع البحثی مبتنيا علی اساس الذکاء الروحی ، وکذلک نصوص الوثايق التی مع الالتفات الی ماهیه الموضوع
ومحدودیه المجتمع البحثی قد صرف وجه النظر عن اخذ العینات و المجتمع الاحصايی صار معروضا للدراسه و التحلیل
باکمله. ادوات القیاس ، نماذج اخذ الاسماک وکذلک قوايم مراجعه تحلیل المحتوی هی من صنع الباحثین ویتم تحلیل
البیانات الوثايقیه کیفیا باستخدام موشرات توصیفیه فی عملیه شانون الانتروبیا والاطار المفاهیمی لبرنامج الدرسی
الفبک، بناء علی الادله والوثايق ذات الصله یتم تدوینها فی 4 مکونات ريیسیه و 49 مکونات فرعیه. اظهرت نتايج
تحلیل محتوی شانون الانتروبیا انه فی دراسه 5 وثايق من وثايق المنبع ، لم یکن للمکونات المذکوره توزیع طبیعی
وان مکون النتايج الاجتماعیه للتفکر الفلسفی مع 1270 مصداق کان له اعلی مقادیر الوفور و مکونات ماهیه الفلسفه مع
47 مصداقا ، اختص بادنی الوفور صارت مغفول عنها.
The present study seeks to explain the dimensions and components of the curriculum of philosophy education for children through the research community based on spiritual intelligence and its analysis in the content of five High level documents including the document of fundamental transformation of education, national curriculum, comprehensive map. The country's science, constitution and final document are a 20-year vision. The research method is descriptive and includes documentary analysis as well as content analysis and its approach is also applied. The analytical community also includes texts related to the dimensions and components of the curriculum for teaching philosophy to children through the research community based on spiritual intelligence, as well as the text of the documents, which, due to the nature of the subject and the limitations of the research community, the whole statistical community was examined and analyzed. The measurement tools, the filing form, as well as the researcher-made content analysis list were created, and qualitative documentary data were analyzed using descriptive indicators in the Shannon entropy process, and the conceptual framework of the Fabak curriculum was based on documents and Related documents have been compiled in 4 main components and 49 sub-components. The results of Shannon's entropy content analysis showed that in reviewing 5 documents of the above documents, the mentioned components did not have normal distribution and the component of social consequences of philosophical thinking with 1270 cases had the highest frequency and the component of philosophy with 47 cases had the lowest. It has a lot to offer and is neglected.
Machine summary:
جامعه ي تحليلي نيز شامل متون مرتبط با ابعاد و مؤلفه هاي برنامه ي درسي آموزش فلسـفه بـراي کودکان به روش اجتماع پژوهشي مبتني بر هوش معنوي و همچنين متن اسناد است که با توجه به ماهيت موضـوع و محدوديت جامعه ي پژوهشي، از نمونه گيري صرف نظر شده و کل جامعه ي آماري تحت بررسـي و تحليـل قـرار گرفت .
برنامه ي آموزش فلسفه براي کودکان مبتني بر هوش معنوي مي تواند زمينه ساز مجال و فرصتي براي کودکان باشد تا با غور در لايه هاي گوناگون آن ، به خردورزي دست يازيده و لذت تکاپوي انديشيدن را تجربه نموده و علاوه بر رشد عقلاني؛ دانش ، ارزش و مهارتي را که زمينـه سـاز رشـد معنوي، اخلاقي و اجتماعي آنان است ، کسب نمايند و در راستاي نيل به اين هدف ، در اين پژوهش قصد داريم تا دريابيم به چه ميزان به مؤلفه هاي برنامه ي درسـي آمـوزش فلسـفه بـراي کودکـان بـه روش اجتماع پژوهشي مبتني بر هوش معنـوي در پـنج سـند از اسـناد بالادسـتي شـامل سـند تحـول بنيادين آموزش وپرورش ، برنامه ي درسي ملي، نقشه ي جـامع علمـي کشـور، قـانون اساسـي و سـند نهايي چشم انداز بيست ساله اشاره شـده اسـت ؟ لـذا جهـت تنـوير مطلـب ، نخسـت برنامـه ي درسـي آموزش فلسفه براي کودکان به روش اجتماع پژوهشي معرفي شده و در ادامه ، هوش معنوي تبيـين مي گردد.