Abstract:
نقش زنان در داستانهای عامیانه، جایگاه اجتماعی زنان در فرهنگ عمومی مردم هر منطقه را آشکار میکند. مقاله حاضر با هدف بررسی نقش و شخصیت زنان در داستانهای عامیانه کرمانجی خراسان نگاشته شدهاست. در این پژوهش بیست و شش داستان کرمانجی خراسان گردآوری و با رویکردی توصیفیـ تحلیلی تجزیهوتحلیل شدهاست. در این داستانها، شخصیتهای فعال و منفعل زن بررسی شدهاند. زنان با شخصیتهای فعال مثبت با صفتهای مقاومت، جنگاوری، خردمندی، پاکدامنی، فداکاری با قبول ازدواج نامتعارف، حافظ زندگی مشترک، مدافع همسر یا خواستگار در برابر پدر، تغییردهنده سرنوشت، سازنده زندگی آرمانی، وابسته و شیفته فرزندان و... معرفی شدهاند. زنان با شخصیتهای فعال منفی، اغلب نقشهایی چون نامادری، خواهر، زنعمو و مادرشوهر دارند. شخصیتهای منفعل زن نیز با صفت تسلیم در برابر خواست همسر و سرنوشت شوم معرفی شدهاند یا جایزهای برای قهرمان هستند. در این داستانها شخصیت فعال مثبت مرد نوزده درصد و زن هفده درصد است. شخصیتهای فعال منفی مرد ده درصد و زن، هفت درصد است. شخصیتهای منفعل مرد 20% و زن 15% است. با توجه به کمتربودن جمعیت زنان منفی نسبت به مردان منفی و زنان منفعل نسبت به مردان منفعل، میتوان نتیجهگیری کرد که در فرهنگ خراسان شمالی، زنان جایگاهی برابر با مردان دارند.
Folk tales are the cultural heritage of the people from very distant times, which
reflects the general culture of the people of that region throughout history. Folk tales
are rooted in the beliefs, rituals, and customs of the people of an area. The role of
women in folk tales reveals the social status of women in the public culture of the
people of each region. Therefore, the present article has been written to examine the
role and personality of women in Kurdish folk tales of Kormanji Khorasan. In this
research, twenty-six Kurdish stories of Kormanji Khorasan have been collected by
library and field methods and analyzed with a descriptive-analytical approach. In these
stories, the active and passive female characters were examined. Women with active,
positive personalities with the attributes of resistance, warlikeness, chastity, wisdom,
chastity, sacrifice by accepting unconventional marriage, guardian of cohabitation, an
advocate of spouse or suitor against father, destiny changer, builder of an ideal life,
dependent and fascinated by children And ... have been introduced. Women with
negative active personalities often have roles such as stepmother, sister, uncle's wife,
and mother-in-law. Passive female characters have also been introduced as submissive
to the will of the spouse and the fate of the villain, or are prizes for the hero.
The positive active character is nineteen percent in these stories, and a woman is
seventeen percent. The negative dynamic characters are ten percent male and seven
percent female. The passive nature is twenty percent, and that of a woman is fifteen
percent. Due to the lower population of negative women than negative men and
sedentary women compared to passive men, it can be concluded that in the culture
of North Khorasan, women have an equal position with men.
Machine summary:
مقاله علمی – پژوهشی جایگاه زنان در منتخبی از داستان های کردی کرمانجی خراسان شمالی علیاکبر افراسیابپور 1 زیبا اسماعیلی 2 ام لیلا بابایی 3 تاریخ دریافت: 31/5/1400 تاریخ پذیرش: 30/8/1400 چکیده نقش زنان در داستانهای عامیانه، جایگاه اجتماعی زنان در فرهنگ عمومی مردم هر منطقه را آشکار میکند.
داستان عامیانه، خراسان شمالی، شخصیتپردازی، زنان 1 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران ali412003@yahoo.
پرسش اصلی این تحقیق آن است که آیا زنان در فرهنگ و ادبیات مردم خراسان شمالی جایگاهی برابر با مردان دارند؟ سؤلات فرعی تحقیق این پژوهش نیز عبارتاند از: 1.
بهطور کلی ویژگیهایی که شخصیتهای فعال زن در داستان دارند بهصورت زیر است: 1-1-2- سازنده زندگی آرمانی شامار در داستان "روزی خانواده بر سر زن است یا مرد"، دختر پادشاه است که به دلیل مقاومت در برابر سنتهای اجتماعی و ردکردن خواستگارانش، مورد لجاجت پدر واقع میشود و پدر یک ازدواج کاملاً نامتعارف را به او تحمیل میکند.
2-1-5- حافظ زندگی مشترک با وجود چندهمسری مردان در داستان "سیبوک، سهعروس"، زنان شخصیتهایی فعال و مثبت دارند که برای حفظ زندگی خانوادگی تلاش میکنند.
1 این داستان نیز نمونهای از ازدواج اجباری دختران با اشخاصی نامناسب است که پدر خانواده برای نجات خود به چنین اقدامی دست میزند.
مصاحبه با خانم سهیلا ببری، در تاریخ 12/4/1398 8-1-2- پاکدامنی شخصیت اصلی داستان "دختر حاجی و ملا"، دختری است که در هر شرایطی تلاش میکند تا پاکدامنی خود را حفظ کند و تسلیم هوسهای مردان نشود.
The tools and stages of planting, growing, and harvesting of the major crops of South Khorasan, including wheat, barley, barberry, and saffron, are reflected in these work songs.