Abstract:
«اعيان ثابته» يكي از مهمترين اركان هستيشناسي ابنعربي است و پذيرش آن تأثير بسزايي در نوع نگاه به مسئلة علم خداوند دارد. «علم خداوند قبل از خلقت موجودات»، چالش مهمي است كه دستگاههاي معرفتي كلامي، فلسفي و عرفاني هركدام بنوبة خود تلاش كردهاند كه آن را تشريح و تبيين نمايند. معتزله و ابنعربي با قبول ثابتات ازليه، سعي كردهاند اين نزاع را پاسخ دهند. ديدگاه ابنعربي مخالفاني ميان فلاسفه دارد و يكي از آنها ملاصدراست كه در آثارش به ساختار اعيان ثابته بسيار تاخته است. اما با بررسي بيشتر و نگاه تطبيقي به اين پاسخ ميرسيم كه ملاصدرا با طرح نگاهي نو به مسئلة اعيان ثابته و بيان تقريري جديد از نگاه ابنعربي، تلاش ميكند مواردي را كه با دستگاه فلسفيش در تعارض است، حل كند. اين تحقيق با اشاره به نكات مطرح شده، اثبات ميكند كه ملاصدرا ديدگاه ابنعربي در مورد اعيان ثابته را پذيرفته و ميان نگاه ابنعربي و قول به ثبوت معدومات ـكه ديدگاه معتزله استـ تفاوت قائل است و نگاه اول را مطابق با كشفيات و مشاهدات خويش ميداند.
the notion of immutable archetypes is one of the most important pillars of ibn ‘arabi’s ontology, and its acceptance greatly influences one’s view of the problem of god’s knowledge. in fact, god’s knowledge prior to the creation of existents is an important challenge that various epistemological, kalami, philosophical, and gnostic systems have tried to analyze and explain each in its own way. the mu‘tazilites and ibn ‘arabi have tried to solve this problem by accepting the existence of pre-eternal archetypes. however, some thinkers, such as mulla sadra, have disagreed with ibn ‘arabi’s view. mulla sadra has harshly criticized the structure of immutable archetypes in his works. nevertheless, through a more detailed investigation and based on a comparative approach, it can be concluded that mulla sadra has tried to solve the problems that are in contrast to his philosophical principles through presenting a new view of the problem of archetypes and providing a new interpretation of ibn ‘arabi’s standpoint. this study aims to demonstrate that mulla sadra agrees with ibn ‘arabi’s view of immutable archetypes but differentiates between his view and the idea of the subsistence of non-existents, which is favored by the mu‘tazilites. he also believes that the first view is in conformity with his own unveilings and intuitions.