Abstract:
زمینه و هدف: پیچیدگی و تنوع ماموریتهای نیروی انتظامی ایجاب مینماید که مامورین ناجا برای انجام موفقیت آمیز ماموریتهای محوله در راستای تامین امنیت شهروندان، از آمادگی و توان رزمی بالایی برخوردار باشند. لذا هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه ورزش دفاع شخصی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر روش تحقیق اکتشافی و از نظر نوع داده یک تحقیق کیفی است. شرکت کنندگان در تحقیق شامل 20 نفر از خبرگان ورزشهای رزمی و اعضای هیات علمی دانشگاه بـه صورت نمونهگیری هدفمندانتخاب، که اشباع نظری با 17 مصاحبه انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته براساس نظریه داده بنیاد است. برای روایی و پایایی از روش قابلیت اعتبار، قابلیت انتقال پذیری، قابلیت اطمینان و تایید پذیری استفاده گردید. در تحقیق حاضر برای تحلیل محتوی از نرم افزار تحلیل دادههای کیفی مکس کیودا، جهت کدگذاری باز، کدگذاری محوری و در مرحله پایانی کدگذاری انتخابی استفاده گردید. یافتهها: براساس نتایج پژوهش، از میان 267 شاخص موجود، 38 مفهوم اصلی شناسایی شدند. بر اساس شاخصها و مولفههای پدیده اصلی، شرایط علی، بازدارنده و تسهیلکننده و همچنین راهبردها و پیامدها بر اساس مستندات پژوهشی و مصاحبه با خبرگان شناسایی شده و در نهایت مدل توسعه ورزش دفاع شخصی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد گرندد تئوری ارائه گردید. نتیجهگیری: مدل ارائه شده میتواند به عنوان ابزار تحلیلی پیرامون عوامل موثر بر توسعه ورزش دفاع شخصی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی مبنای عمل قرار گیرد تا بگونهای منطقی و اصولی به حل مشکلات این حوزه و توسعه ورزش دفاع شخصی در نیروی انتظامی پرداخت.
. It is the disciplinary body of the Islamic Republic of Iran. This research is a qualitative research in terms of applied purpose, exploratory research method and data type. The population and statistical sample in the qualitative section including 20 martial arts experts and faculty members of the university by purposeful sampling, which was theoretically saturated with 17 interviews. The data collection tool in this study is a semi-structured interview based on the data theory of the foundation. For the validity of the interview, the method of validity, transferability, Based on the research results, causal factors 10 main concepts (infrastructure and facilities, education, research, public relations and information, economic factors, human factors, structural, individual, cultural and managerial factors), in the context section 6 main concepts (communication and interactions) Organizational support, structure and organization, management and planning, manpower and the existence of facilities and equipment), as well as 6 main concepts in the intervention sector (inappropriate perspective and attitude, poor interaction and communication, poor management and planning, individual factors, Lack of budget and credit, lack of infrastructure and facilities and lack of human resources), In the strategies section, 5 main concepts (establishment of management and planning system, training, equipment and infrastructure development, interaction development and research development) and finally, in the consequences section, 5 main categories (productivity increase, social development, communication development and Interactions, infrastructure and resource development and culture building) were identified.