Abstract:
زمینه و هدف: مدیریت مبتنی بر ارزش با هدف هماهنگی تصمیمگیریهای سازمانی با ایجاد ارزش از طریق ادغام عناصر مختلف در نظام مدیریتی امکان کنترل بهتر و خلق ارزش را فراهم میآورد. پژوهش با هدف طراحی الگوی مدیریت ارزشمدار و شناسایی ابعاد و مولفههای مدیریت مبتنی بر ارزش انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی با روش تحلیل تم است که به لحاظ هدف، بنیـادین و از لحـاظ نحـوه گـردآوری دادههـا اکتشافی است. بهگونهای که در مرحله اول برای ارائه الگوی مدیریت ارزشمدار از روش مصاحبه اکتشافی و برای آزمون ابعاد الگو از روش کمی توصیفی- پیمایشی و آزمون تحلیلهای آماری استفاده شد. یافتهها: با توجه به روش پژوهش، فرآیند کدگذاری و طبقهبندی بر اساس سه مرحله کدگذاری باز، کدگـذاری محـوری و کدگـذاری انتخـابی انجام شد و نتایج مراحل سهگانه در قالب نکات کلیدی، کدها و مفاهیم ارائه شدند. در زمان انجام مصاحبهها و گردآوری دادهها چندین مرتبه بررسی شدند و با شناسایی مفاهیم و تمهای کلیدی، تمهای مرتبط شمارش شدند. نتیجهگیری: در این پژوهش ضمن دستهبندی ابعاد مدیریت ارزشمدار، ابعاد شناساییشده با ابعاد کارکردهای مدیریت مرتبط میشود؛ بهعنوان مثال، ارزشهای سیاسی بهعنوان یکی از ابعاد مدیریت ارزشمدار میتواند بر کارکردهای مدیریت دولتی موثر باشد. بهطور کلی این پژوهش سعی کرده است که مبحث «مدیریت ارزشمدار» را یک گام به جلو ببرد. بهگونهای که از آن بهعنوان یک راهبرد در بهبود عملکرد سازمانی و مدیریتی استفاده شود.
Background and objective
Value-based management provides the possibility of better control and value creation in the management system with the aim of coordinating organizational decisions with value creation through the integration of different elements. The present research was conducted with the aim of designing a value-based management model and identifying the dimensions and components of value-based management.
Methodology
The method of the present study is a qualitative research with the Theme analysis method, which is fundamental in terms of purpose and exploratory in terms of data collection.
Results
According to the research method, the coding and classification process was performed based on three stages of open coding, axial coding and selective coding. The results of the three stages were presented in the form of key points, codes, concepts and categories. During the interviews and collection, data were several times reviewed and by identifying key concepts and themes, related themes were identified.
Conclusion
In this research, while classifying the dimensions of value-based management, an attempt has been made to relate the identified dimensions to the dimensions of management functions. For example, political values as one of the dimensions of value-based management can affect the functions of public administration. In general, this research has tried to take the topic of "value-based management" one step further in a way that it can be used as a strategy to improve organizational and managerial performance.