Abstract:
هدف: هدف اصلی این پژوهش مدل سازی ساختاری اضطراب کودکان بر اساس متغیرهای والد و کودک بود. روش: روش مطالعه حاضر از نوع همبستگی می باشد. در این پژوهش 279 دانش آموز (150 دختر، 129پسر) 12-13 ساله مدارس شهر تبریز به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های شخصیت آیزنگ، حساسیت اضطراب، راهبردهای مقابله ای و نشانه های اضطراب را تکمیل نمودند. همچنین والدین نیز پرسشنامه های رابطه والد-کودک و باورهای والدین را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از نرم افزار لیزرل و SPSS بررسی شدند. یافته ها: نتایج نشان داد ویژگی های شخصیتی کودک، رابطه والد-کودک و باورهای والدین به واسطه متغیر درون زاد اول حساسیت اضطراب و متغیر درون زاد دوم راهبردهای مقابله ای پیش بین معناداری برای نشانه های اضطراب کودک هستند. شاخص برازندگی تطبیقی (05/0= RMSEA) و متوسط باقیمانده استاندارد شده (93/0=CFI) مطلوب شدند. نتیجه گیری: این مدل مشخص میکند که متغیرهای شخصیت، حساسیت اضطراب و راهبردهای مقابله ای کودک و همچنین رابطه والد-کودک و باورهای والدین مسیرهای مهمی در اضطراب کودک هستند.
Machine summary:
يکي از مؤلفه ها ي روان شناختي دخيل در 1 Spence, Mike, Nauta, Watzer 2 Hatton, McNicol, Doubleday 3 Gallagher, Cartwright-Hatton 4 Chorpita & Barlow 5 Micco & Ehrenreich 6 Barrett, Rapee, Dadds, & Ryan 7 Lenzenweger, Clarkin 8 Waters, Zimmer-Gembeck, Farrell ايجاد اضطراب، حساسيت اضطرابي ١ است .
بر مبناي پيشينه پژوهشي عنوان شده، اين سوال مطرح مي گردد روابط ساختاري رابطه والد-کودک، ويژگيهاي شخصيتي کودک و باورهاي والدين با واسطه گري حساسيت اضطراب و راهبردهاي مقابله اي قادر به تبيين نشانه هاي اضطراب در کودکان ميباشد؟ بر مبناي توصيفات ارائه شده، پژوهش حاضر سعي دارد مدل پيشنهادي زير را مورد بررسي قرار دهد.
1 Anxiety Sensitivity 2 Deacon, Jonathan, Carol & David 3 Coxa, Borger,Taylor , Fuentes, Ross ٣- رابطه مادر-کودک، از طريق واسطه گري حساسيت اضطراب و راهبردهاي مقابله اي، با اضطراب کودک رابطه مستقيم و غيرمستقيم دارد.
همانطوريکه در اين جدول نشان داده شده است رابطه والد-کودک با حساسيت اضطراب(٠٠٠١=p، ٠٢٢=B)، راهبردهاي مقابله (٠٠٠١=p، ٠٢٥=B) و اضطراب کودک (٠٠٥=p، ٠٠٢=B) تغيير مثبت معنادار دارد.
1 Tsao, Lu, Myers, Kim, Turk, and Zeltzer 2 Fedorowicz جدول١: ماتريس ضرايب همبستگي متغيرهاي مورد مطالعه (به تصویر صفحه رجوع شود) همانطوريکه در اين جدول نشان داده شده است رابطه والد-کودک با حساسيت اضطراب (٠٠٠١=p، ٠٢٢=B)، راهبردهاي مقابله (٠٠٠١=p، ٠٢٥=B) و اضطراب کودک (٠٠٥=p، ٠٠٢=B) تغيير مثبت معنادار دارد.
, & Rapee 3 Dumas & LaFreniere, 4 Muris, Meesters & van Brakel 5 Watt, Stewart باورهاي اضطراب زاي والدين ، ميزان حساسيت اضطراب و نشانه هاي اضطراب در فرد افزايش و راهبردهاي مقابله کاهش مي يابد.