Abstract:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هویت، خودشناسی و تابآوری در ارضای نیازهای روانشناختی نوجوانان بود. روش: روش پژوهش همبستگی بود. بدین منظور 480 دانشآموز دختر و پسر مقطع متوسطه در رشتههای تحصیلی علوم انسانی، تجربی و ریاضی با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه هویت، خودشناسی انسجامی، تابآوری و ارضای نیازهای روانشناختی بوده است. دادههای بهدستآمده با روشهای آماری T مستقل برای مقایسه دو گروه، ماتریس همبستگی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین خودشناسی و هویت رابطه مثبت و بین تابآوری و ارضای نیازهای بنیادی با هویت رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین بین ارضای نیازهای بنیادی با خودشناسی و تابآوری رابطه مثبت معناداری به دست آمد. بین خرده مقیاس خودمختاری، شایستگی و ارتباط با خودشناسی و تابآوری رابطه معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که هویت، خودشناسی و تابآوری واریانس نسبتاً خوبی از ارضای نیازهای بنیادی (18/0 = R2) را تبیین میکنند. همچنین بین هویت، خودشناسی، تابآوری و ارضای نیازهای بنیادی در نوجوانان دختر و پسر تفاوت معناداری به دست آمد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش حکایت از پیشبینی هویت و خودشناسی در تابآوری و نیازهای بنیادی روانشناختی در نوجوانان است.
Machine summary:
نتيجه گيري : نتايج حاصل از اين پژوهش حکايت از پيش بيني هويت و خودشناسي در تابآوري و نيازهاي بنيادي روانشناختي در نوجوانان است .
Ghorbani, Bing, Watson, Davison, & LeBreton 2.
Diener, Kuehner, Brusniak, Struve & Flor 2.
Talley, Kocum, Schlegel,Molix and Bettencour 7.
از اين رو پژوهش حاضر به بررسي نقش هويت ، خودشناسي و تاب آوري در ارضاي نيازهاي بنيادي روانشناختي در نوجوانان انجام شده است .
روش پژوهش روش پژوهش از نوع پژوهش هاي مقطعي-تحليلي بود که به منظور بررسي نقش هويت ، خودشناسي و تابآوري در ارضاي نيازهاي بنيادي روانشناختي در نوجوانان مقطع متوسطه به انجام رسيده است .
Deci, Guardia, Moller, Schneiner and Ryan 2.
با توجه به نتايج حاصل از تحليل دادههاي پژوهش ، شواهد نشاندهنده آن است که بين خودشناسي و هويت در نوجوانان رابطه مثبت معنادار و بين تابآوري و ارضاي نيازهاي بنيادي با هويت رابطه منفي وجود دارد.
همچنين نتايج نشان داد که بين متغيرهاي هويت ، خودشناسي، تابآوري و ارضاي نيازهاي بنيادي در نوجوانان پسر و دختر تفاوت معناداري وجود دارد.
همچنين بخشايش (١٣٩٢) و نجفي و همکاران (١٣٨٥) در مطالعات خود نشان دادند بين هويت دختران و پسران نوجوان تفاوت معناداري وجود ندارد که با يافته هاي اين پژوهش همخوان است .
همچنين در پژوهش قلاوندي و همکاران (١٣٩١) نيازهاي بنيادي روانشناختي با روابط دانش آموزان نوجوان رابطه مثبت و معناداري به دست آمد که همسو با اين پژوهش است .
همچنين در پژوهش اژه اي و همکاران (١٣٨٧) نشان داده شد که نيازهاي روانشناختي خودمختاري و شايستگي اثر مستقيم و معناداري با خودشناسي و انگيزش دروني نوجوانان دارد که با پژوهش حاضر همخوان است .