Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اهداف پیشرفت با هیجانات آموزشی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه یازدهم شهر تهران بود. روش شناسی: جامعه آماری مورد مطالعه کلیه داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﯽ پایه یازدهم شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای تصادفی تعداد 300 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اهداف پیشرفت میدلتن ومیگلی (1997)، پرسشنامه هیجان آموزشی پکران (2017) و جهت سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل دانش آموزان استفاده شد. دادههای گردآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که بین اهداف پیشرفت و هیجانات آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>p)؛ نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان داد اهداف پیشرفت قادر بهپیش بینی هیجانات آموزشی و پیشرفت تحصیلی این دانش آموزان بوده است (156/0 =R) و سهم آن در تبیین واریانس هیجانات آموزشی و پیشرفت تحصیلی برابر با 4/2 درصد بوده (024/0=). همچنین نتایج حاصل از تحلیل فرضیههای فرعی پژوهش نیز نشان داد بین اهداف پیشرفت بین دانشآموزان سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی تفاوت معناداری وجود دارد هیجانات آموزشی نیز در بین دانشآموزان سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی تفاوت معناداری داشت.
Purpose: The purpose of present study was to examine the relationship between the achievement goals with educational emotions and academic achievement base girl students in Tehran. Methodology: The statistical population of this study was all 11th base girl students of high school in Tehran, which 300 students were selected by using random-cluster sampling method. The achievement goals questionnaire by Middleton & Midgley (1997), and the educational emotions Questionnaire by Pekrun (2017) were used to collect data, and the mean of students were used to measure academic achievement. The collected data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression. Findings: The results showed that there was a positive and significant relationship between achievement goals with educational emotions and academic achievement of students (p R2=0.024). Also, the results of the sub-hypothesis analysis of the research showed that there was a significant difference between the achievement goals between the students of the three discipline of mathematical, experimental and humanities. Educational emotions had also significant difference among the students of the three discipline of mathematical, experimental and humanities.
Machine summary:
يافته ها:نتايج اين پژوهش نشان دادکه بين اهداف پيشرفت وهيجانات آموزشي وپيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابط ه مثبت ومعناداري وجوددارد (٠٠١>p(؛نتايج حاصل ازتحليل رگرسيون نيزنشان داداهداف پيشرفت قادر به پيش بيني هيجانات آموزشي وپيشرفت تحصيلي اين دانش آموزان بوده است (٠١٥٦=R وسهم آن درتبيين واريانس هيجانات آموزشي وپيشرفت تحصيلي برابربا۲/٤درصدبوده (٠٠٤=R٢(.
همچنين نتايج حاصل از تحليل فرضيه هاي فرعي پژوهش نيزنشان دادبين اهداف پيشرفت بين دانش آموزان سه رشته رياضي ،تجربي وانساني تفاوت معناداري وجودداردهيجانات آموزشي نيزدربين دانش آموزان سه رشته رياضي ،تجربي وانساني تفاوت معناداري داشت .
يافته ها جدول ۱ضرايب همبستگي اهداف پيشرفت باهيجانات آموزشي وپيشرفت تحصيلي (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج جدول ١نشان مي دهدکه بين اهداف پيشرفت وهيجانات آموزشي دانش آموزان (٠١٤=r؛٠٠١١=P( در سط ح خط اي کمتراز٠٠٥(٠٠٥>p( رابط ه مثبت ومعناداري وجوددارد؛به عبارتي ديگرهرچه اهداف پيشرفت زياد شود،هيجانات آموزشي آنان افزايش مي يابدوبالعکس .
همچنين بين اهداف پيشرفت وپيشرفت تحصيلي دانش آموزان (٠/١١٤- =r؛٠٠٤= (درسط ح خط اي کمتراز٠٠٥(٠٠٥>p( رابط ه منفي ومعناداري وجوددارد.
تحليل فرضيه اصلي :تحليل بخش اول فرضيه اصلي پژوهش نشان دادبين اهداف پيشرفت وهيجانات آموزشي دانش آموزان رابط ه مثبت ومعناداري وجوددارد.
تحليل بخش دوم فرضيه اصلي پژوهش نيزنشان دادبين اهداف پيشرفت وپيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابط ه منفي ومعناداري وجوددارد.
تحليل فرضيه فرعي دوم پژوهش نشان دادبين هيجانت آموزشي وپيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابط ه مثبت ومعناداري وجوددارد.
The achievement goals questionnaire by Middleton & Midgley (1997), and the educational emotions Questionnaire by Pekrun (20) were used to collect data, and the mean of students were used to measure academic achievement.