Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف نقش انسجام و انعطاف پذیری خانواده در پیش بینی خودکارآمدی والدینی در دبیران آموزش متوسطه دوم شهر یاسوج بود. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل دبیران آموزش متوسطه دوم شهر یاسوج که در سال تحصیلی 1397- 1396 مشغول به تدریس بودهاند. حجم نمونه شامل 150 نفر از دبیران آموزش متوسطه دوم بود که از طریق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای خودکارآمدی والدینی دومکا و همکاران (1996)، مقیاس انعطاف پذیری خانواده شاکری (1999) و مقیاس انسجام خانواده سامانی (1381) جمع آوری و مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. پایایی ابزارهای پژوهش با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ به ترتیب 71/0، 77/0 و 81/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون خطی در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. یافتهها: بر اساس یافتههای انعطاف پذیری و انسجام خانواده توانایی پیش بینی خودکارآمدی والدینی را داشتند (001/0>P). نتیجهگیری: خانوادههای دارای انسجام عاطفی مناسبی، با توجه به قابلیت خانوادههای سالم به لحاظ مهارتهای ارتباطی و انسجام عاطفی مناسب فرصت تبادل اطلاعات مهیا و درنتیجه والدین چنین خانوادههایی توانایی بیشتر در والدگری و تربیت فرزندان از خود بروز میدهند.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the role of family cohesion and flexibility in predicting parental self-efficacy in Yasuj Secondary School Teachers. Methodology: This study was a descriptive-correlational study. The statistical population includes Yasuj Secondary Secondary Education Teachers who were teaching in the academic year 2018-17. Sample size included 150 secondary school teachers who were selected through multistage cluster sampling. Data were collected and analyzed using the Domka and et al (1996), Shakeri Family Flexibility Scale (1999) and Samani Family Cohesion Questionnaire (2002). The reliability of the research instruments was estimated 0.71, 0.77 and 0.81 respectively using Cronbach's alpha coefficients. Data were analyzed using linear regression at the significant level of 0.05. Findings: Based on the findings of Flexibility and Family Cohesion were able to predict parental self-efficacy (P Conclusion: Families with good emotional cohesion, given the ability of healthy families in terms of communication skills and appropriate emotional cohesion, have the opportunity to exchange information and as a result, parents of such families are more capable of parenting and raising their children.
Machine summary:
جهت گيري گفت وشنود،به ميزاني که والدين ، 1Schwerdtfeger, Konermann@Schonhofen 2Chen& Fish 3SadehSharvit, Arnow, Osipov, Lock, Pajarito& Kaye 4Abarashi, Tahmassian, Mazaheri,Panaghi, L& Mansoori 5Robinson, Strahan, Girz, Wilson& Boachie 6Siffert & Schwarz 7Koerner & Mary 8Conversation orientation 9Conformity orientation فرزندان خودرابه همکاري وتعامل دررابط ه بادامنوسيعي ازموضوعات تشويق مي کنندتعريف مي شود.
ازسويي ديگرممکن است به دليل پرداخت نشدن حقوق 1Anderson, Dirks, Graesser & Block 2Olson 3Cohesion 4Flexibility 5Lingren 6Mukolo & Wallston 7White, Shelton & Elgar 8Benzies, Trute & Worthington 9Sbicigo & Dell'Aglio مناسب به معلمان وياعدم قدرنشناسي ازشغل معلمي وياشايدازدست دادن منزلت اجتماعي ،نارسايي هايي درزندگي خانوادگي معلمان ايجادشود.
ازاين رومط العه حاضرباهدف تعيين نقش انسجام وانعط اف پذيري خانواده درپيش بيني خودکارآمدي والديني دردبيران آموزش متوسط ه دوم شهرياسوج انجام شده است .
به منظورآزمون فرضيه اصلي پژوهش مبني براينکه انسجام وانعط اف پذيري خانواده توان پيش بيني خودکارآمدي والديني دردبيران آموزش متوسط ه دوم شهرياسوج رادارندازتحليل رگرسيون استفاده شده است .
بنابراين باتوجه به مقدارضريب رگرسيون استانداردشده (بتا( مي توان گفت که انعط اف پذيري خانوادوانسجام وهريک ازابعادآن يعني همبستگي باپدر،روابط زناشويي ،ارتباط عاطفي ،مدت تعامل ،مکان ،تصميم گيري ،همبستگي بامادرورابط ه والدين بافرزندان به ترتيب بهترين پيش بيني کننده هاي متغيروابسته (ملاک ( يعني خودکارآمدي والديني دبيران آموزش متوسط ه دوم شهرياسوج محسوب مي شوند.
نتيجه اين پژوهش نشان دادانعط اف پذيري خانوادوانس-جاو هريک ازابعادآن يعني همبستگي باپدر،روابط زناشويي ،ارتباط عاطفي ،مدت تعامل ،مکان ،تصميم گي-ري ، همبستگي بامادرورابط والدين بافرزندان به ترتيب بهترين پيش بيني کننده هاي متغيروابسته (ملاک ( يعني خودکارآمدي والديني دبيران آموزش متوسط ه دوم شهرياسوج محسوب مي شوند.