Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی روش آموزش چندحسی روسنر بر کاهش میزان اختلال نوشتن املاء دانش آموزان ابتدایی شهر تهران بود. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مدارس ابتدایی دوره سوم و چهارم مناطق 6 و 11شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 با تعداد 3123 نفر بود که از این تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و بصورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی (15نفر) و کنترل (15نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل آزمون املاء فلاح چای (1974)، پروتکل آموزش 9 جلسهای روش چندحسی روسنر بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دوسطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار spss-21 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که روش آموزش چندحسی روسنر بر دانش اموزان دارای اختلال نوشتن املاء اثربخش بوده است 0/05) (P<. نتیجهگیری: بنابراین توجه به این روش چند حسی نقش مهمی در بهبود اختلال نوشتن بویژه املاء دانش آموزان دارد.
Purpose: The aim of this study was the effectiveness of Rossner multisensory teaching method on reducing the spelling disorder of elementary school students in Tehran.Methodology: The research design was quasi-experimental and pre-test-post-test with a control group. The statistical population of the study included all male and female primary school students in the third and fourth years of districts 6 and 11 of Tehran in the academic year of 2018-19 with 3123 students, of which 30 were selected by multi-stage cluster sampling. They were randomly assigned to experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. The research instruments included the Falah Chai (1974) spelling test, Rossner's 9-session training protocol of the multisensory method. Data analysis was performed at two levels of descriptive and inferential statistics using spss-21 software.Findings: The results showed that Rossner's multisensory teaching method was effective on students with spelling disorders (0.05).Conclusion: Therefore, paying attention to this multisensory method has an important role in improving writing disorder, especially students' spelling.
Machine summary:
جامعه آماري پژوهش شامل کليه دانش آموزان دختر و پسر مدارس ابتدايي دوره سوم و چهارم مناطق ٦ و ١١شهر تهران در سال تحصيلي ٩٨-١٣٩٧ با تعداد ٣١٢٣ نفر بود که از اين تعداد ٣٠ نفر به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب و بصورت گمارش تصادفي در دو گروه آزمايشي(١٥نفر) و کنترل ( ١٥نفر) قرار گرفتند.
نتايج پژوهش پاکوفته ، کريمي و فرامرزي (٢٠١٧ ,Pakufteh, Karimi, Faramarzi)نشان داد که آموزش روش چند حسي فرنالد بر بهبود ناتواني يادگيري املا در بين دانش آموزان ابتدايي موثر است .
لذا با توجه به تحقيقات انجام شده که بر اثربخشي آموزش چندحسي بر بهبود عملکرد اختلالات يادگيري دانش آموزان تاکيد داشته اند، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به اين سوال بود که آيا روش آموزش چندحسي روسنر بر بهبودي ميزان اختلال نوشتن املاء دانش - آموزان ابتدايي شهر تهران موثر است ؟ روش پژوهش حاضر، نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون به همراه گروه کنترل بود.
The effectiveness of Rossner multisensory method on reading symptoms of dyslexic students, Thesis of Islamic Azad University, Central Tehran Branch - Faculty of Educational Sciences and Psychology, [Link] [Persian] Esteki M, Zadkhot L.
The effectiveness of combining multisensory teaching methods and sensory integration on the symptoms of reading and writing disorders in elementary school students.
The Effectiveness of Fernald Multisensory Method Training on Improving Spelling Learning Disabilities, 3rd International Conference on Humanities and Cultural Studies, Tehran, Community Cultural and Social Skills Empowerment Center.
The effectiveness of sensory-motor integration treatment on reading problems in students with learning disabilities.