Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی بر شایستگی هیجانی/ اجتماعی و بهزیستی روانشناختی دختران تکوالد بود. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان دختر تکوالد دوره دوم متوسطه شهرستان سراب در سال 1398 بودند که از بین آنان تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به شیوه تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 75 دقیقهای آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی دریافت نمودند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه شایستگی اجتماعی (پرندین، 1385) و مقیاس بهزیستی روانشناختی (ریف، 1980) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون تحلیل واریانس تکمتغیره (ANCOVA) انجام پذیرفت. یافتهها نشان داد آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی تأثیر معناداری بر بهبود شایستگی هیجانی/اجتماعی (83/112=F، 01/0P) و بهزیستی روانشناختی (63/102=F، 01/0P) دختران تکوالد داشت. این نتایج بیان میکند که آموزش این مهارتها برای دانشآموزان تک والد میتواند زمینهساز افزایش کارکردهای مناسب اجتماعی و روانی در آنان شود.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of emotional-social skills training on emotional/social competence and psychological well-being in single-parent girls. The present study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the study was all single-parent female high school students in Sarab city in 2019, from which 30 people were selected by purposeful sampling method and randomly assigned to the experimental (15 people) and control group (15 people). The experimental group received 10 75- minute sessions of emotional-social skills training. In order to collect data, the social competency questionnaire (Parandin, 2005) and the psychological well-being scale (Ryff, 1980) were used. Data analysis was performed by univariate analysis of variance. Findings showed that emotional-social skills training had a significant effect on improving emotional/social competence (F= 112.83, P<0.01) and psychological well-being (F =102.63, P<0.01) in single-parent girls. These results indicate that teaching these skills to single-parent students can help increase their social and psychological functioning.