Abstract:
استفاده بیش ازحد و مضر از اینترنت چالشهای اجتماعی، روانشناختی و جسمی بسیاری در پی دارد که زندگی روزمره افراد را مختل میسازد. در پی این امر بسیاری از کشورها اقدام به راهاندازی مراکز ترک اعتیاد به اینترنت کردهاند. پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی تأسیس مراکز ترک اعتیاد به اینترنت از دیدگاه صاحبنظران صورت گرفت. این مطالعه از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی است. تعداد 14 شرکتکننده به روش هدفمند از میان اعضای هیئتعلمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی و جامعهشناسی دانشگاه اصفهان انتخاب شدند. دادهها با مصاحبه نیمهساختاریافته و عمیق گردآوری و با روش کلایزی تحلیل شد. یافتههای حاصلشده در 5 مضمون اصلی شامل ضرورتها و پیشنیازها، مسائل اداری و سازمانی، برنامهریزی ساختاری، امکان استقبال عمومی و نحوه ارتقا، و موانع تأسیس طبقهبندی شدند. نتایج نشان میدهد که جهت تأسیس این مراکز لازم است تا از ابعاد مختلف به مسائل اداری، ضرورتها و پیشنیازها، موانع و سازوکارهای افزایش استقبال و پذیرش این مراکز توجه شود. بر پایه این مطالعه، جزییات دقیقی برای مدیران و مسئولان راهاندازی این مراکز ارایه شده است.
An extreme and harmful use of the Internet and computer games gives rise to many social, physical, and psychological challenges that disrupt people’s everyday lives. Accordingly, several countries have begun to set up Internet addiction centers. This study aimed to perform a needs assessment for establishing Internet addiction centers from the perspective of experts. In terms of data collection, the study is survey-based and descriptive. Fourteen participants were selected purposively from among faculty members of the psychology, educational science, and sociology faculty of Isfahan University. The data were collected via in-depth, semi-structured interviews and analyzed using Colaizzi’s method. Based on the results, five categories were identified: necessities and requirements, administrative and organizational issues, structural planning, public acceptance and promotion, and the barriers to the establishment of Internet addiction centers. To establish these centers, the findings indicate, it is necessary to consider administrative issues, necessities and requirements, barriers, and mechanisms for increasing public acceptance from different dimensions. Based on this study, detailed information is provided for managers to establish these centers.
Machine summary:
ويژگي هاي جمعيت شناختي مصاحبه شوندگان گروه آموزشي مدرک کد گروه آموزشي مدرک ١ روانشناسي استاديار* ٨ علوم اجتماعي استاديار* ٢ علوم تربيتي دانشيار* ٩ علوم تربيتي دانشيار* ٣ روانشناسي استاديار* ١٠ مشاوره استاديار* ٤ علم اطلاعات و دانش شناسي استاديار* ١١ مشاوره استاديار* ٥ علوم تربيتي استاديار** ١٢ روانشناسي استاد* ٦ روانشناسي استاديار* ١٣ علوم اجتماعي استاد* ٧ کودکان با نيازهاي خاص دانشيار *** ١٤ علوم اجتماعي استاد**** *عضو هيئت علمي **معاونت آموزشي ***معاونت پژوهشي ****مدير گروه با توجه به تحليل کيفي انجام شده پنج مضمون اصلي به دست آمد که هرکدام بعدي از نيازسنجي تاسيس مراکز ترک اعتياد به اينترنت در ايران را نشان ميدهند.
مضامين کلي و زير مضامين در زمينه نياز به تأسيس مراکز ترک اعتياد به اينترنت مضامين کلي زير مضامين ضرورت و پيش نيازهاي تأسيس مرکز ضرورت يا عدم ضرورت تأسيس مرکز ترک اعتياد به اينترنت پيش نيازهاي تأسيس مراکز ترک اعتياد اينترنتي مسائل اداري و سازماني تأسيس مرکز سازمان هاي متولي مديريت مراکز ترک اعتياد اينترنتي تأسيس مرکز به صورت جداگانه يا زيرمجموعه مراکز موجود لزوم مداخله دولت در مديريت مراکز ترک اعتياد به اينترنت برنامه ريزي ساختاري جهت تأسيس مخاطبان و گروه هاي هدف مراکز مراکز ملاحظات پيرامون نوع ارائه خدمات توجه به برنامه ساير کشورها و الگوبرداري استقبال عمومي از مراکز و نحوه امکان استقبال عمومي از مراکز ارتقاي آن شيوه ايجاد تصوير ذهني مطلوب در ميان خانواده ها از مرکز موانع بر سر راه تأسيس مرکز موانع اداري و زير ساختاري موانع مالي موانع اجتماعي-فرهنگي ضرورت و پيش نيازهاي تأسيس مرکز از تحليل مصاحبه ها چنين برميآيد که در ميان مصاحبه شوندگان اتفاق نظري در مورد ضرورت تأسيس چنين مراکزي در ايران وجود ندارد.