Abstract:
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی، پایایی و تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه تعهد به مدرسه در بین دانشآموزان دوره متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پسر سال دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از این جامعه تعداد 350 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تعهد به مدرسه و انگیزش پیشرفت استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل اکتشافی، ضریب همبستگی و روش آلفای کرونباخ انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که تحلیل عاملی بر روی دادهها نشان دهندهی وجود شش عامل در مقیاس احساس تعهد به مدرسه بود که حدود 54 درصد از واریانس کل این مقیاس توسط این شش عامل پوشش داده شد. همچنین ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 91/0 به دست آمد و با توجه به این ضریب میتوان گفت که مقیاس مورد نظر از پایایی خوبی برخوردار است. روایی همگرای پرسشنامه نیز نشان داد که بین پرسشنامه احساس تعهد به مدرسه با انگیزش پیشرفت هرمنس همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد و این نتیجه روایی همگرای مقیاس احساس تعهد به مدرسه را تأیید میکند. بنابراین روایی و پایایی این پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. پرسشنامه تعهد به مدرسه را میتوان به عنوان یک ابزار پایا و معتبر در موقعیتهای آموزشی مورد استفاده قرار داد.
The purpose of this study was to standardize, reliability and explore exploratory factor analysis of school commitment questionnaire among high school students. The research method was descriptive-survey and the statistical population consisted of high school male students in Tabriz in the academic year of 2018-2019. From this population 350 people were selected by multistage cluster sampling method. To collect data, questionnaire of commitment to school and achievement motivation was used. Data analysis was performed using exploratory analysis, correlation coefficient and Cronbach's alpha. The findings showed that factor analysis on the data indicated that there were six factors in the school commitment scale which accounted for about 54% of the total variance of the scale. The Cronbach's alpha coefficient of the whole questionnaire was 0.91 and according to this coefficient it can be said that the scale has good reliability. The convergent validity of the questionnaire also showed that there is a positive and significant correlation between the sense of commitment to school and the hermeneutic achievement motivation and this result confirms the convergent validity of the sense of commitment to school. Therefore, the validity and reliability of this questionnaire were confirmed. The School Commitment Questionnaire can be used as a reliable and valid tool in educational situations.
Machine summary:
هنجاريابي، پايايي و تحليل عاملي اکتشافي پرسشنامه تعهد به مدرسه در دانش آموزان Standardization, reliability and exploratory factor analysis of school commitment questionnaire in students دکتر رامين حبيبي کليبر Dr. Ramin HabibiKaleibar * Associate Professor, Ph. D.
The research method was descriptivesurvey توصيفي- پيمايشي و جامعه آماري پژوهش دانش آموزان پسر سال دوم and the statistical population consisted of high school متوسطه شهر تبريز در سال تحصيلي ٩٨-١٣٩٧ بودند که از اين جامعه male students in Tabriz in the academic year of 2018تعداد ٣٥٠ نفر به روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي به عنوان نمونه 2019.
روايي همگراي پرسشنامه نيز نشان داد که بين پرسشنامه questionnaire also showed that there is a positive and significant correlation between the sense of احساس تعهد به مدرسه با انگيزش پيشرفت هرمنس همبستگي مثبت و commitment to school and the hermeneutic معناداري وجود دارد و اين نتيجه روايي همگراي مقياس احساس تعهد به achievement motivation and this result confirms the convergent validity of the sense of commitment to مدرسه را تأييد ميکند.
پژوهش حکيم زاده ، دراني، ابوالقاسمي و نجاتي (١٣٩٣) بيان کننده ي رابطه ي قوي بين مؤلفه هاي احساس تعهد به مدرسه با انگيزش پيشرفت و عملکرد تحصيلي دانش آموزان است .
ميرزابيگي، بختيارپور، افتخارصعادي، مکوندي و پاشا (١٣٩٧) در پژوهش خود به اين نتيجه دست يافتند که در بين دانش آموزان پسر و دختر مدارس متوسطه دوم شهر ايلام در ابعاد تعلق به همسالان ، حمايت معلم ، عدالت در مدرسه ، ارتباط در مدرسه ، مشارکت علمي و متغيرهاي انگيزه پيشرفت تحصيلي و سرزندگي تحصيلي تفاوت معناداري وجود دارد.