Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شنبازیدرمانی بر علائم کمبود توجه و پرتحرکی در کودکان مبتلا به نقص توجه-بیشفعالی در شهر تبریز بود. روش مطالعه نیمهتجربی براساس طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. از بین کودکان مراجعهکننده به مراکز مشاوره تبریز در سال 1397، ۳۰ نفر با تشخیص اختلال نقص توجه-بیشفعالی به صورت هدفمند انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. کودکان گروه آزمایش، به مدت ۶ جلسه ۳۰ دقیقهای تحت آموزش شنبازیدرمانی قرار گرفتند و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. آزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل در پیشآزمون و پسآزمون از طریق فرم والد پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار spss نسخه ۱۶ و از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش اختلاف معنادار وجود دارد (۰۰۱/۰p) و کمبود توجه و پرتحرکی آزمودنیهای گروه آزمایش پس از انجام مداخله شن بازی کاهش یافته است. شن بازی درمانی برای کاهش علائم رفتاری و شناختی اختلال نقص توجه-بیشفعالی پیشنهاد میگردد.
The purpose of this study was to investigate the effect of sand therapy on hyperactivity and attention deficit in children with ADHD in Tabriz city. This was a pretest-posttest controlled semi-experimental study. A convenience sample of 30 children with ADHD was recruited from psychotherapy centers of Tabriz, in 2018 and randomly allocated to the experimental (15) and the control groups (15). Subjects in the experimental group received sand therapy in six, 30-minutes sessions, and subjects in the control group received no treatment. Subjects in experiment and control groups were assessed with a parental form of Child Symptom Inventory (CSI-4) in pretest and posttest. The data were analyzed via the SPSS software (v. 16.0) and by conducting the multivariate analysis of covariance (MANCOVA). Results showed that there were significant differences between scores in pretest and post-test in the experimental group (p<0.001), attention deficit and hyperactive symptoms reduced after sand therapy in the experiment group. Sand therapy is recommended for correcting child behavior and cognitive problems in ADHD.
Machine summary:
اثر بخشي شن بازي درماني بر علئم نقص توجه و پرتحرکي در کودکان مبتل به نقص توجه - بيش فعالي Investigating the efficacy of sand therapy on hyperactivity and attention deficit in ADHD children دکتر شيرين زينالي (نويسنده مسئول ) Dr. Shirin Zeinali Assistant professor of psychology, department of استاديار دانشگاه ، گروه روانشناسي دانشگاه اروميه ، اروميه ، ايران .
چکيده Abstract The purpose of this study was to investigate the هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير شن بازيدرماني بر علائم کمبود توجه effect of sand therapy on hyperactivity and و پرتحرکي در کودکان مبتلا به نقص توجه -بيش فعالي در شهر تبريز بود.
A convenience sample of 30 children with ADHD was recruited from ١٣٩٧، ٣٠ نفر با تشخيص اختلال نقص توجه -بيش فعالي به صورت psychotherapy centers of Tabriz, in 2018 and هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفي در دو گروه کنترل (١٥ نفر) و randomly allocated to the experimental (15) and آزمايش (١٥ نفر) قرار گرفتند.
قدم پور و همکاران (١٣٩٧) در #$ مطالعه خود نشان دادند تکنيک شن بازي بر کاهش نشانه هاي نارسايي توجه و تکانش گري کودکان نقص توجه /بيش فعالي تاثير دارد.
با توجه به نتايج پژوهش هاي پيشين به نظر ميرسد بررسي ساز و کار و نحوه تاثير اين روش درماني در علائم نقص توجه و پرتحرکي کودکان مبتلا به نقص توجه - بيش فعالي نياز به مطالعه و بررسي دقيق دارد.
نتايج مطالعه حاضر نشان داد شن بازي درماني منجر به کاهش علايم کمبود توجه و پرتحرکي در اين کودکان شده است .