Abstract:
یکی از مسائل مهم در رفع ابهامات بین مدیریت شرکت و حسابرسان مستقل نوع روابطی است که بین مدیران شرکت و حسابرسان شکل میگیرد و روابط بین آنان نیز متأثر از ویژگیهای مدیریت شرکت مانند توان رهبری مدیریت است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر توان رهبری مدیر مالی شرکت صاحبکار بر نگرش حمایتی حسابرس در فرآیند قضاوت و تصمیمگیری است. این پژوهش در سالهای 1397 و 1398 انجام شده است و جامعه آماری آن را حسابرسان حرفهای معتمد بورس شاغل در سازمان حسابرسی و مؤسسات خصوصی تشکیل میدهد که از بین آنها تعداد 153 حسابرس به عنوان نمونه انتخاب گردید. به منظور گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه و برای آزمون فرضیهها نیز از مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرمافزار AMOS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که توان رهبری مدیر مالی شرکت صاحبکار بر نگرش حمایتی حسابرس و همچنین میزان هویتیابی (آشنایی) حسابرس با صاحبکار تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین در شرایط ابهام، نگرش حمایتی حسابرس و متغیر هویتیابی حسابرس با مدیریت صاحبکار نیز بر میزان موافقت حسابرس با رویههای صاحبکار تأثیر مثبت دارند. از طرفی، هویت حرفهای حسابرس بر میزان موافقت حسابرس با رویههای مطلوب صاحبکار تأثیر منفی دارد. بر اساس نتایج پژوهش، برخی از ویژگیهای صاحبکار مانند توان رهبری مدیر مالی میتوانند از طریق نگرش حمایتی حسابرس عینیت در فرآیند قضاوت و تصمیمگیری حسابرس را از بین ببرند.
Among the important issues in resolving ambiguities between client management and independent auditors is the type of relationships formed between client managers and auditors, which are affected by client management attributes such as the leading power of client CFO. The main objective of the present study is to investigate the effect of the leading power of client CFO on auditor advocacy attitude in judgment and decision-making processes. The statistical population consists of professional auditors, working in trusted audit institutions in the Tehran stock exchange in 2019. To this end, a total number of 153 auditors are selected. To collect the data and test the research hypotheses, a questionnaire and the structural equations modeling with the use of the AMOS software is employed. The results indicate that the leadership power of the client CFO has a significant positive effect on auditor advocacy attitude and client identification. Moreover, auditor advocacy attitude and client identification positively impact acquiescing to client-preferred position, in conditions of ambiguity. On the other hand, the findings show that auditors’ professional identity harms auditors’ acquiescence to client-preferred treatment. The results show that some of the client's attributes such as the leading power of the client CFO can destroy the objectivity in the auditor's judgment and decision-making process through the auditor advocacy attitude.
Machine summary:
در واقع آنان معتقدند که هر چه سطح نگرش حمايتي حسابرس نسبت به صاحبکار بالاتر باشد احتمال اين که حسابرس با رويه هاي مورد نظر مديريت شرکت موافقت کند بيشتر است و برعکس .
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل (٢): مدل اثر ويژگيهاي صاحبکار بر نگرش حمايتي حسابرس در فرآيند قضاوت و تصميم گيري منبع : بوبک و همکاران (٢٠١٠) علاوه بر يافته هاي مدل فوق ، اسوانبرگ و همکاران (٢٠١٧) به اين نتيجه رسيدند که توان رهبري تحول آفرين مديريت شرکت يکي از ويژگيهاي صاحبکار است که ميتواند قضاوت حسابرس را تحت تأثير قرار دهد.
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل (٣): مدل اثر رهبري تحول آفرين صاحبکار بر هويت يابي حسابرس با صاحبکار و قضاوت حسابرس منبع : اسوانبرگ و همکاران (٢٠١٧) يکي از انتقادهاي مطرح شده دربارة استفاده از تئوري هويت اجتماعي اين بود که حسابرس عضو شرکت مورد رسيدگي نيست و زير نظر مستقيم مديريت صاحبکار قرار ندارد؛ بنابراين ممکن است هويت يابي شکل نگيرد و حسابرس تحت تأثير هويت صاحبکار نباشد.
علاوه بر اين ، چون روابط حسابرس و مديريت صاحبکار بر قضاوت حسابرس تأثير دارد، اثر توان رهبري مدير مالي بر ميزان هويت يابي حسابرس با صاحبکار نيز بررسي شده است .
Investigation the effect of audit firmʼs ethical culture and auditorʼs personality types on auditor objectivity, Journal of accounting and auditing research.
Investigating the factors affecting the audit quality from the viewpoints of independent auditors and financial managers of companies accepted in Tehran stock exchange.