Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر کاهش میزان تعارضات همشیران در بین دانشآموزان پسر انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان کاشان تشکیل میدادند که از این میان تعداد 30 دانشآموز که حداقل دارای یک خواهر/ برادر بودند (با سن 4 سال به بالا و کسب نمره 70 به بالا در پرسشنامه رابطه با خواهر/ برادر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه رابطه با خواهر/ برادر (هودسون و همکاران، 1995) استفاده شد. سپس برنامه آموزش مهارت حلمساله برای افراد گروه آزمایش طی 8 جلسه 60 دقیقهای اجرا گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد و یافتههای حاصل نشان داد که آموزش مهارت حل مسئله بر کاهش تعارضات بین همشیران اثربخش بوده است. پیگیری نتایج در یک دوره 2 ماهه نیز حاکی از ماندگاری اثر این آموزش بود.
Machine summary:
مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠، صفحات ٦٢٦-٦١٦ تاریخ وصول : ١٤٠٠/٠٨/٠٧ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٠٩/١٩ چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر کاهش میزان تعارضات همشیران در بین دانش آموزان پسر انجام گرفت .
مهارت حل مسئله ، تعارض ، تعارض همشیران مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠ مقدمه خانواده کانون اصلی پرورش و مهم ترین محیطی است که در آن کودک پندارهای اولیه را درباره جهـان فرامیگیرد، ازلحاظ جسمی و ذهنی رشد مـیکند، هنجارهای رفتاری را یاد میگیرد، نگرش ها، اخلاق و روحیاتش شکل گرفته و به عبارتی اجتماعی میشـود (بندورا، ١٩٩٧؛ به نقل از پارسا و همکاران ، ١٣٩٣)؛ بنابراین برخـورداری اعضای خانواده از سلامت روانی و داشتن روابط مطلوب با یکدیگر، اثرهای مثبتی را در پرورش فرزندان سالم به دنبال خواهد داشت ؛ اما به هرحال زندگی خانوادگی با چالش های متنوعی روبرو است و یکی از رایج ترین آن ها تعارضات همشیران است (استراوس ١، ٢٠٠٦؛ تاکر و فینکلهر٢، ٢٠١٧).
Spangin مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠ ٦١٧ تعارضات خواهر و برادری به مقایسه کردن اشاره میکند.
Acton & During مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠ ٦١٩ روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی و طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه آزمایش و گواه است .