Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی عوامل مرتبط با گرایش به شرکت در برنامه های قرآنی در بین شهروندان15 سال به بالای شهر خلخال انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری پژوهش، شامل تمام 23 هزار نفر از شهروندان 15 سال به بالای شهر خلخال بودند که از بین آنها با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 378 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه ها به روش خوشه ای بین پاسخگویان توزیع شد. یافته های پژوهش نشان داد که گرایش افراد به مشارکت در برنامه های قرآنی در شهر خلخال متوسط به پایین است؛ بین متغیرهای مستقل (جذابیت برنامه های قرآنی، دین داری، سرمایه فرهنگی، انتظارات افراد، مشارکت اجتماعی، سن، جنسیت، تاهل و سطح تحصیلات) با گرایش به مشارکت در برنامه های قرآنی رابطه معناداری وجود دارد؛ اما رابطه استفاده از رسانه های نوظهور (ماهواره و شبکه های اجتماعی) با گرایش به مشارکت در برنامه های قرآنی تایید نشد. همچنین با محاسبه آثار مستقیم و غیرمستقیم متغیرها در تحلیل مسیر معلوم شد که مدل تجربی پژوهش، 76 درصد از واریانس متغیر گرایش به مشارکت در برنامه های قرآنی را تبیین می کند.
This study was conducted to investigate the factors related to the tendency to participate in Quranic programs among citizens 15 years and older in Khalkhal. The research method was survey and the data collection tool was a researcher-made questionnaire. The statistical population of the study included all 23,000 citizens aged 15 years and older in Khalkhal city, of which 378 people were selected as the sample size using the Cochran's formula and the questionnaires were randomly distributed among the respondents. Research findings showed; The tendency of people to participate in Quranic programs in Khalkhal is moderate to low; There is a significant relationship between independent variables (attractiveness of Quranic programs, religiosity, cultural capital, expectations of individuals, social participation, age, gender, marriage and level of education) with the tendency to participate in Quranic programs; However, the relationship between the use of emerging media (satellite and social networks) and the tendency to participate in Quranic programs was not confirmed. Also, by calculating the direct and indirect effects of variables in path analysis, it was found that the experimental model of the research explains 76% of the variance of the variable of the tendency to participate in Quranic programs.
Machine summary:
بررسي عوامل اجتماعي مرتبط با ميزان گرايش به شرکت در برنامه هاي قرآني 1 (مورد مطالعه : شهروندان ١٥ سال به بالاي شهر خلخال ) سيد اسماعيل هاشمي اندبيلي ، دکتر اصغر محمدي تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٢/٢٠ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٦/١٧ چکيده اين پژوهش با هدف بررسي عوامل مرتبط با گـرايش بـه شـرکت در برنامـه هاي قرآنـي در بـين شـهروندان ١٥ سال به بالاي شهر خلخال انجام شده است .
يافته هاي پـژوهش نشـان داد کـه گـرايش افـراد بـه مشـارکت در برنامـه هاي قرآني در شهر خلخال متوسط به پايين است ؛ بين متغيرهاي مستقل (جذابيت برنامه هاي قرآني، ديـن داري، سـرمايه فرهنگي، انتظارات افراد، مشارکت اجتماعي، سن ، جنسيت ، تأهل و سطح تحصيلات ) با گـرايش بـه مشـارکت در برنامه هاي قرآنـي رابطـه معنـاداري وجـود دارد؛ امـا رابطـه اسـتفاده از رسـانه هاي نوظهـور (مـاهواره و شـبکه هاي اجتماعي) با گرايش به مشارکت در برنامه هاي قرآني تأييد نشـد.
آزمون همبستگي متغير ميزان گرايش به دين داري (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضيه سوم : بين ميزان سرمايه فرهنگي خانواده و ميزان گرايش به شـرکت در برنامـه هاي قرآنـي رابطه وجود دارد.
آزمون همبستگي متغير ميزان سرمايه فرهنگي خانواده (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضيه چهارم : بين ميزان استفاده از رسانه هاي نوظهور و ميزان گرايش به شـرکت در برنامـه هاي قرآني رابطه وجود دارد.
آزمون همبستگي متغير ميزان استفاده از رسانه هاي نوظهور (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضيه پنجم : بين ميزان انتظارات افراد و ميزان گـرايش بـه شـرکت در برنامـه هاي قرآنـي رابطـه وجود دارد.