Abstract:
اجرای طرح نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده به علت تعدد در منشأ پیدایش و عوامل شکلگیری با مسائل و پیچیدگیهای خاص مواجه است. ارائه هرگونه راه حل و یا طرحهای مرتبط جهت بازسازی و مقاومسازی، مستلزم آگاهی و شناخت عوامل به وجود آورنده است. با توجه به اهمیت مدارس به عنوان سازههای در معرض خطر زلزله، در این تحقیق به بررسی آسیبپذیری لرزهای مدارس شهر ایرانشهر پرداخته شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی تحلیلی است. روش جمعآوری اطلاعات و دادهها به صورت کتابخانهای و اسنادی و میدانی میباشد. با توجه به بررسیهای صورت گرفته 80 درصد مدارس موجود در این شهر دارای ساختمان با مصالح بنایی نیمهمسلح و غیرمسلح هستند که جهت بررسی آسیبپذیری لرزهای این مدرسهها، روش آریا به عنوان روشی سازگار و مناسب جهت ارزیابی آسیبپذیری اینگونه ساختمانها انتخاب گردیده است. با بررسی میدانی ازتمامی مدارس ساخته شده با مصالح بنایی موجود در این شهر و جمعآوری اطلاعات مورد نیاز، مشاهده گردید که برای زلزلههایی با شدت MSK9 و MSK8، براساس شاخص خسارت بهدستآمده از این روش، به ترتیب 90 و 51 درصد از مدارس مورد مطالعه دچار فروریزش و آسیب خواهند شد. برای زلزلهای با شدتMSK7 ، 81 درصد از مدارس دچار خسارت متوسط میشوند که نیاز به تعمیر اساسی خواهند داشت. براساس اطلاعات برداشت شده مشخص گردید که 80 درصد از مدارس مورد مطالعه در مناطق پرازدحام شهر واقع شدهاند و 84 درصد از کل مدارس دارای شرایط با دسترسی آسان و نسبتاً آسان هستند که در صورت مقاومسازی مناسب، میتوان از آنها به عنوان پایگاههای امداد رسانی بعد از وقوع زلزله استفاده کرد.
Various origins and reasons of formation have imposed complexity and difficulties on improvement plans and as well as rehabilitation and renovation of worn-out tissues. Therefore, designing rehabilitation, retrofitting, and repairing methods of old constructions needs a deep understanding of the above-mentioned factors as well as approaches. Due to the importance of schools, in this research, the seismic vulnerability of these types of the building has been studied in Iranshahr. Investigations revealed 80% of schools are made from semi reinforced and unreinforced building materials in this city. Because of compatibility as well as appropriateness, the Arya method has been chosen to assess the seismic vulnerability of buildings of schools. Based on the damage index, through field surveying and collected data it can be observed that, for masonry schools, during an earthquake with an intensity of MSK9 and MSK8, 90 and 51% of schools will collapse, respectively. Moreover, an earthquake with an intensity of MSK7 will cause moderate damage in 81% of schools in which extensive repair is required. However, investigation of gathered information shows that nearly 80% of studied schools are located in a crowded area, as well as, locations of 84% of these buildings are convinced to access and in case of proper rehabilitation can be used as relief bases after the earthquakes
Machine summary:
با توجه به بررسی های صورت گرفته ٨٠ درصد مدارس موجود در این شهر دارای ساختمان با مصالح بنایی نیمه مسلح و غیرمسلح هستند که جهت بررسی آسیب پذیری لرزه ای این مدرسه ها، روش آریا به عنوان روشی سازگار و مناسب جهت ارزیابی آسیب پذیری این گونه ساختمان ها انتخاب گردیده است .
با بررسی میدانی ازتمامی مدارس ساخته - شده با مصالح بنایی موجود دراین شهر و جمع آوری اطلاعات موردنیاز، مشاهده گردید که برای زلزله هایی با شدت MSK٩ و MSK٨، براساس شاخص خسارت به دست آمده از این روش ، به ترتیب ٩٠ و ٥١ درصد از مدارس موردمطالعه دچار فروریزش و آسیب خواهند شد.
براساس اطلاعات برداشت شده مشخص گردید که ٨٠ درصد از مدارس موردمطالعه در مناطق پرازدحام شهر واقع شده اند و ٨٤ درصد از کل مدارس دارای شرایط با دسترسی آسان و نسبتا آسان هستند که در صورت مقاوم سازی مناسب ، میتوان از آن ها به عنوان پایگاه های امدادرسانی بعد از وقوع زلزله استفاده کرد.
در این راستا، ساختمان مدارس که در استاندارد ٢٨٠٠ ایران در ردیف ساختمان های با اهمیت زیاد طبقه بندی شده اند و به جهت تجمع تعداد نسبتا زیادی از افراد در زیر یک سقف و نقش مدیریت بحران آن ها پس از وقوع زلزله ، باید هرچه سریع تر هدف مطالعه و اجرای مقاوم سازی قرار گیرند.