Abstract:
یکی از اصول نظریه زیباییشناسی آدورنو مفهوم میمسیس است. وی با بیان این اصل به نقد ساختارهای سلطه و سرکوب در عقلانیت مدرن و روشنگری میپردازد که از سه چشمانداز قابل بررسی است: رابطهی دیالکتیکی میمسیس و عقل، میمسیس به مثابهی دیالکتیک سوژه و ابژه، میمسیس و ارتباط آن با زبان که ما نیز در این پژوهش به بررسی این سه مقوله در شعر خنجرها، بوسهها و پیمانها از منوچهر آتشی میپردازیم تا ارتباط میمتیک انسان و طبیعت را در دیالکتیک روشنگری و ارتباط هنر میمتیک با جامعه را در نظریهی زیباییشناسی آدورنو نشان دهیم که چگونه تقلیل و همسانسازی طبیعت به دست انسان مدرن میتواند باعث سلطهی او بر طبیعت شود. چیزی که در شعر خنجرها، بوسهها، پیمانها نیز نمود بارزی دارد. در واقع در این شعر شاعر طبیعت را از نیروهای درونی و کیفیات پنهانش تخلیه کرده و چیزی مطابق ذهنیت خود به آن بخشیده است که این خود میتواند به معنای سلطه شاعر بر طبیعت و در واقع تمایز سوژه و ابژه باشد که این یکی از قابلیتهای زبان هنری است؛ در واقع یکی از محورهای اساسی اندیشه آدورنو از ذهنیت مدرن را همین ابژهسازی سوژه تشکیل میدهد. بنابراین در اندیشهی آدورنو، تحقق بیان هنری از طریق میمسیس امکانپذیر است.
One of the principles of Adorno's aesthetic theory is the concept of mimesis. By stating this principle, he critiques the structures of domination and repression in modern rationality and enlightenment, which can be examined from three perspectives: the dialectical relationship of Mimesis and intellect, Mimesis as the dialectic of subject and object, Mimesis and its relation to language that in this study, we also examine these three categories in the poetry of daggers, kisses and covenants by Manouchehr Atashi to show mimetic relationship between man and nature in the dialectic of the Enlightenment and the relationship between mimetic art and society in Adorno's aesthetic theory that how the reduction and assimilation of nature by modern man can lead to his domination of nature. Something that is also evident in the poetry of daggers, kisses, covenants. in fact, in this poem, the poet has emptied nature of its inner forces and hidden qualities and has given it something according to its mentality, which in itself can mean the poet's domination over nature and in fact the distinction between subject and object, which is one of the capabilities of artistic language; In fact, one of the basic axes of Adorno's thought of modern mentality is the objectification of the subject. Thus, in Adorno's thought, artistic expression is possible through mimesis.